Hamednia S, Vakili J, Amirsasan R. (2023). Assessment of Micronutrient consumtion status and body composition of active and inactive primary school girls student in Urmia city and comparing them with standard values during COVID-19 pandemic.
Journal of Childhood Health and Education.
4(2), : 6 doi:
10.32592/jeche.4.2.89 URL:
http://jeche.ir/article-1-144-fa.html
حامدنیا ساحل، وکیلی جواد، امیرساسان رامین. ارزیابی وضعیت مصرف ریزمغذیها و ترکیب بدنی دانشآموزان دختر فعال و غیرفعال مقطع ابتدایی شهر ارومیه و مقایسه آن با مقادیر استاندارد در دوره پاندمی کرونا فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1402; 4 (2) :99-89
10.32592/jeche.4.2.89 URL: http://jeche.ir/article-1-144-fa.html
1- کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- دانشیار فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی وعلومورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- استاد فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (1769 مشاهده)
زمینه و هدف: پاندمی کرونا بر سبک زندگی افراد جامعه و بویژه کودکان تأثیر بسزایی داشت. لذا هدف از این پژوهش مقایسه وضعیت مصرف ریزمغذیها، و ترکیب بدنی دانشآموزان دختر فعال و غیرفعال مقطع ابتدایی شهر ارومیه بود. روش پژوهش: در یک تحقیق توصیفی مقطعی323 دانش آموز دختر مقطع ابتدایی در دامنه سنی 7-11 سال از مدارس شهر ارومیه به صورت خوشهای و تصادفی انتخاب و به دوگروه سالم فعال به تعداد 77 نفر و غیرفعال به تعداد 246 نفر تقسیم بندی شدند. ابتدا شاخصهای عمومی وترکیب بدنی آنها اندازهگیری شد. دانشآموزان فعال و غیرفعال به ترتیب دارای شاخص توده بدنی93/13±1/21و94/2±44/25 کیلوگرم برمتر مربع، درصد چربی 01/7±49/26 و22/9±19/30 درصد بودند. سپس با مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه از والدین دانشآموزان، اطلاعات ثبت سه روزه غذایی و فعالیتهای روزانه شان ثبت شد. سپس با استفاده از نرم افزار نوتریشن فور، مقدار ریزمغذیها محاسبه شد. نهایتا، با استفاده از آمار توصیفی وآزمونهای تی، دادهها تحلیل شدند. یافتهها: تفاوت آماری معنی داری بین ویتامینهای تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین، کوبالامین، اسید آسکوربیک، ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین ای، ویتامین کا بین گروه فعال وغیرفعال وجود داشت ودریافت درتمامی منابع به جز ویتامین تیامین درگروه فعال بالاتر بود(05/0P<). تفاوت آماری معنی داری در مواد معدنی فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، روی، آهن، سدیم، کروم، منگنز بین گروه فعال و غیرفعال وجود داشت (05/0P<). همچنین مقادیرکوبالامین، ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین کا، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن در برخی گروهها پایین تر از آر دی ای و بقیه گروهها درتمام ویتامینها و مواد معدنی بالاتر از آر دی ای مصرف شده بودند(05/0P<). نتیجهگیری: پاندمی کرونا بر رژیم غذایی و ترکیب بدنی دانشآموزان تاثیر گذاشته است و براهمیت فعالیتهای بدنی و رژیم غذایی برای فعالیتهای آموزشی و سلامتی تأکید می شود.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/5/3 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار: 1402/6/12