حیدری صدیقه. طراحی ابزار سنجش "مشکلات درمان روانشناختی کودکان دارای اختلال عصبی-تکاملی در محیط مدرسه" با تکیه بر تجربه زیسته کاردرمانگران مراکز اوتیسم شهر شیراز. فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی. 1402; 4 (3) :77-86
URL: http://jeche.ir/article-1-157-fa.html
دانش آموخته دکتری سنجش و اندازهگیری، پژوهشگر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
چکیده: (224 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی ابزار سنجش "مشکلات درمان روانشناختی کودکان دارای اختلال عصبی-تکاملی در محیط مدرسه" با تکیه بر تجربه زیسته کاردرمانگران مراکز اوتیسم شهر شیراز بود. روش پژوهش: روش پژوهش به صورت آمیخته اکتشافی از نوع توسعه ابزاری بوده و نمونهگیری در بخش کیفی به شیوه اشباع نظری (اشباع در مصاحبه 21م) و در بخش کمّی به شیوه هدفمند (تعداد 66 نفر دو برابر گویههای ابزار) انجام شد که در نتیجه آن مشارکتکنندگان هر دو بخش پژوهش از 87 نفر از کاردرمانگران مراکز اوتیسم شهر شیراز تشکیل گردیدند. جهت جمعآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمهساختارمند و در بخش کمّی، ابزار تدوین شدهی دستاورد بخش کیفی، به عنوان زیربنای پژوهش قرار گرفت و اینگونه آمیختگی بخش کیفی با کمّی صورت پذیرفت. دادههای بخش کیفی بهار سال 1401 و دادههای بخش کمّی در پائیز 1401 جمعآوری شد. روش تحلیل دادهها تحلیل مضمون، محاسبهCVR ، CVI، IS، DP (در بخش کیفی) و IC (در بخش کمّی) بود. یافتهها: یافتههای حاصل از بخش کیفی با بررسی متن مصاحبهها تعداد 19 مولفه را نشان داد که براساس آن استخر اولیه با 40 گویه تهیه شد. پس از قرار دادن استخر اولیه گویهها در اختیار خبرگان، یافتههای حاصل از بررسی CVI و CVR نشان داد تعداد 7 گویه از دید خبرگان از کیفیت لازم برخوردار نبوده و حذف شدند. در خصوص IS، DP و IC نیز برای همه 33 گویه باقیمانده به ترتیب مقادیر بالاتر از 5/1، 1 و 7/0 حاصل شد نتیجهگیری: به طور کلی میتوان گفت ابزار 40 گویهای تدوین شده در بخش کیفی؛ در بخش کمّی به 33 گویه تبدیل شد و این فرم 33 گویهای شرایط لازم جهت بررسی در سطح نمونه اصلی گروه هدف را داشته و میتوان آن را در نمونه وسیعی از گروه هدف، جهت دستیابی به ساختار نهایی و نمرات هنجار به کار گرفت.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/8 | پذیرش: 1402/7/2 | انتشار: 1402/7/11