Ghelichi M, Rashidi Ahmad abadi A. (2024). Comparison of language development and social communication in 4-6 year old girls and boys in kindergartens in Qom province.
Journal of Childhood Health and Education.
4(4), 15-26. doi:
10.32592/jeche.4.4.15 URL:
http://jeche.ir/article-1-162-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
2- دانشگاه تهران
چکیده: (574 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف اصلی از انجام این پژوهش علّی- مقایسهای، مقایسه رشدزبان و ارتباطاجتماعی در کودکان دختر و پسر 4 تا 6 سال مهدکودکهای استان قم بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع پژوهشهای تحلیلی آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش علی- مقایسه ای شامل کلیه دختران و پسران 6-4 ساله مهدکودکهای استان قم بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به شرح زیر استفاده شد. از بین چهار ناحیه آموزشی استان قم دو ناحیه و از بین مهدهای این نواحی 10 مهدکودک به صورت تصادفی انتخاب شدند. از هر مهدکودک 30 نفر مورد آزمایش قرار گرفتند. معیارهای ورود به پژوهش عبارت بودند از: کودکان حاضر در برنامه آموزشی مهدکودک که مشکلات رفتاری، ذهنی و گفتاری ندارند و زبان مورد استفاده در گفتار کودک باید فارسی باشد، البته ممکن است کودک به زبان دیگری نیز مسلط باشد.. ضمناً والدین فرزندان و همچنین خود کودک باید برای انجام آزمایشات رضایت داشته باشند. معیارهای ترک پژوهش عبارت بودند از: نارضایتی والدین (کودکان گروه نمونه با استفاده از آزمون رشد زبانی Told-p.3 با گرفتن آزمون از کودک و خرده مقیاس ارتباط اجتماعی آزمون رشد شناختی نیوشا، ارزیابی شدند. ارتباطات اجتماعی و حرکت در کودکان فارسی زبان با پرسش از مادران کودکان دادههای به دست آمده از تکمیل پرسشنامه ها پس از جمع آوری با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS نسخه 25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون میانگین گروههای مستقل با شاخص t و یک استفاده شد. از روش تحلیل واریانس استفاده شد. یافتهها: مقادیر میانگینهای دوگروه در رشدزبان، حاکی از این بود که در خردهآزمون اصلی: واژگانربطی، میانگین نمرههای پسران از دختران بالاتراست. حالآنکه، در خردهآزمون اصلی: درکدستوری، میانگین نمرههای دختران از پسران بالاتر است. و تفاوت میانگین نمرات دختران و پسران سنین 4 تا 6 سال در متغیر ارتباطاجتماعی معنادار نیست. نتیجهگیری: در تبیین نتایج در رشدزبان، تفاوت مشاهدهشده را میتوان به تفاوتهای جنسیتی در ساختارهای مغزی و تناسب و تطابق محیط با تفاوتهای دو جنس نسبت داد. در مورد عدم تأثیر جنسیّت در روندتحول ارتباطاجتماعی، احتمالاً متغیّرهای مختلف ازقبیل تغییرات اجتماعی، بافتهای فرهنگی و ایجاد فرصتهای آموزشی یکسان، اثربخشی یادگیریاجتماعی و ارتباط با همسالان، در این نتیجه مؤثّر بودهاست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/13 | پذیرش: 1402/9/14 | انتشار: 1402/11/13