دوره 5، شماره 1 - ( دوره 5، شماره 1 (پیاپی 15) 1403 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 79-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirmohammadi F, Mousavi N, Kakavand A, Abbasi N, Dabiri T. (2024). The Mediating Role of Parental Stress in the Relationship Between Mindful Parenting and Behavioural Problems in Preschool Children. Journal of Childhood Health and Education. 5(1), : 6 doi:10.32592/jeche.5.1.67
URL: http://jeche.ir/article-1-172-fa.html
شیر محمدی فرهاد، موسوی نازنین، کاکاوند علیرضا، عباسی نارین، دبیری ترانه. ارتباط بین والدگری ذهن‌آگاهانه و مشکلات رفتاری کودکان پیش-دبستانی: نقش میانجی استرس والدینی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1403; 5 (1) :79-67 10.32592/jeche.5.1.67

URL: http://jeche.ir/article-1-172-fa.html


1- کارشناس ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2- دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
3- کارشناس ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
چکیده:   (943 مشاهده)
زمینه و هدف: این مطالعه نقش میانجی استرس والدین را در ارتباط بین والدین آگاهانه و مشکلات رفتاری در مادران کودکان پیش دبستانی بررسی می کند. فرض بر این است که فرزندپروری ذهن آگاهانه که با آگاهی و حضور بدون قضاوت در رابطه والد-کودک مشخص می‌شود، تأثیر مستقیمی بر رفتار کودکان دارد. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مادران کودکان پیش­دبستانی شهر قزوین در سال 1403-1402 بود که از بین آن­ها 220 نفر به شیوه نمونه­گیری  در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامه فرزندپروری ذهن­آگاهانه مک کافری و همکاران (2015)، پرسشنامه استرس والدینی آبیدین (1995) و پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان شهیم و یوسفی(1378) بود.  برای تحلیل مدل علی از الگویابی تحلیل مسیر و نرم افزار ایموس 24 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان­گر برازش کامل مدل با داده‌ها بود. همچنین نتایج تأثیر مستقیم و معناداری را بین والدگری ذهن­آگاهانه و استرس والدینی با مشکلات رفتاری کودکان نشان داد. همچنین تحلیل نقش میانجی نشان داد که استرس والدینی در ارتباط بین والدگری ذهن­آگاهانه با مشکلات رفتاری کودکان  نقش میانجی دارد. نتیجه‌گیری: در تدوین مداخله­های روان­شناختی جهت کنترل و درمان مشکلات رفتاری کودکان، باید به نقش والدگری ذهن­آگاهانه و استرس والدینی توجه ویژه مبذول شود. همچنین ضروری است درمانگران با در نظر گرفتن این متغیرها برنامه­های نظارت و کنترل مناسبی برای این مشکلات رفتاری، طراحی و اجرا کنند
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 525 kb]   (186 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/8/5 | پذیرش: 1402/11/9 | انتشار: 1403/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb