Nikrah M, Shamsipour P, Rahavi R, Sangari M. (2024). The effect of physical maturity and relative age on cognitive flexibility of athlete children.
Early Childhood Health And Education.
5(3), : 6
URL:
http://jeche.ir/article-1-175-fa.html
نیکراه مریم، شمسی پور پروانه، رهاوی رزا، سنگاری ماندانا. تأثیر بالیدگی جسمانی و سن نسبی بر انعطافپذیری شناختی کودکان ورزشکار فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (3) :76-63
URL: http://jeche.ir/article-1-175-fa.html
1- دانشگاه الزهراء
2- دانشگاه آزاد چالوس
چکیده: (688 مشاهده)
زمینه و هدف: ویژگی های مهارت های حرکتی پایه با نمو، بالیدگی و رشد کودک در ارتباط است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بالیدگی جسمانی و سن نسبی بر انعطافپذیری شناختی کودکان ورزشکار بود. روش پژوهش: پژوهش از نوع همبستگی و علی مقایسه ای است. براساس گزارش اداره تربیت بدنی شهر قزوین تعداد ورزشکاران کودک 11 و 12 سال 621 نفر بود. به روش تمام شمار، شرکتکنندگان پژوهش 400 کودک (102 شناگر، 98ژیمناست، 53 والیبالیست و 147 کودک با حرکات رزمی نمایشی) بودند. 221 کودک به دلیل مخدوش بودن پرسشنامه ها از مطالعه خارج شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای جمعیت شناختی، انعطافپذیری شناختی (آسترانگ و همکاران، 2017)، قدسنج و ترازوی دیجیتال بود. وضعیت بالیدگی جسمانی کودکان بهصورت غیرمستقیم، غیرتهاجمی با استفاده از برآورد درصد قامت بزرگسالی (متد خمیس و روشه،1994) ارزیابی شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس دو طرفه (آزمودن همزمان آثار اصلی و تعاملی جنسیت وگروه های سنی بر تمامی متغیرهای تحقیق)،از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی هم خوانی دومتغیری بین ارزیابی بالیدگی زیستی با درصد قامت بزرگسالی کسب شده در سن معین و نمرات Z حاصل از برآورد درصد قامت بزرگسالی و امتیازات افراد استفاده شد. یافتهها: تاثیر سن نسبی و بالیدگی جسمانی برمتغیر انعطاف پذیری شناختی و مولفه های آن (امور عادی، علایق ویژه، زایندگی) معنادار بود. کودکان متولد در فصل های اول سال (Q1 وQ2) و همچنین کودکان زودرس در انعطاف پذیری شناختی و مولفه های امور عادی، علایق ویژه و زایندگی بهتر از کودکان متولد شده در فصل های انتهای سال (Q4) و کودکان با بالیدگی دیررس بودند. نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد میشود مقایسه کودکان در کوارتر های تولد و سطوح بالیدگی متفاوت با یکدیگر معیار مناسبی جهت مقایسه انعطاف پذیری شناختی نباشد زیرا کودکان زودرس و متولد شده در کوارترهای ابتدایی تولد نسب به کودکان دیررس و متولد در کوارترهای آخر سال از نظر انعطاف پذیری شناختی بهتر هستند.
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/8/27 | پذیرش: 1402/12/22 | انتشار: 1403/3/22