Shamsi Pour P, Entezari M, Haydari M, Kamani P. (2024). The effect of children's attitude towards playing in green space on motor creativity in Corona.
Early Childhood Health And Education.
5(1),
URL:
http://jeche.ir/article-1-183-fa.html
شمسی پور دهکردی پروانه، انتظاری مرضیه، حیدری مهتاب، کمانی پروین. تاثیر نگرش کودکان نسبت به بازی در فضای سبز بر خلاقیت حرکتی در دوران کرونا فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (1)
URL: http://jeche.ir/article-1-183-fa.html
1- دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران ایران
2- دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم ورزشی، تهران، ایران
چکیده: (82 مشاهده)
محدودیتهای ایجاد شده در محیط بازی عملکرد و خلاقیت حرکتی کودکان را تحت تاثیر قرارداه است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر نگرش مثبت و منفی به بازی در فضای طبیعت بر خلاقیت حرکتی کودکان ۸تا۱۰سال بود. 124 کودک به طور داوطلبانه از بین کودکان ۸ تا ۱۰ سال شهر شول آباد (شهرستان الیگودرز) انتخاب شدند. کودکان بر اساس معیارهای ورود به مطالعه و بر اساس پرسشنامهی نگرش مثبت و منفی والدین و کودکان نسبت به بازی در فضای باز به دو گروه (۷۱ نفره با نگرش مثبت نسبت به بازی در فضای باز و ۵۳ نفره با نگرش منفی نسبت به بازی در فضای باز) تقسیم شدند. سپس به اندازهگیری آزمون خلاقیت حرکتی پرداخته شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه نگرش مثبت و منفی (ATOP) و آزمون خلاقیت حرکتی برچ میباشند. برای آزمون فرضیهها نیز از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۱محاسبه و نرمافزار AMOS نسخه 22 با سطح معنا داری ۰۵/۰ تحلیل شد. بر اساس یافتههای تحقیق بین نگرش والدین نسبت به بازی در فضای طبیعت در مولفه های خلاقیت حرکتی تفاوت وجود داشت. والدینی که نگرش مثبت نسبت به بازی در فضای طبیعت داشتند دارای کودکانی میباشند که در هر سه مولفه ی(روانی، ابتکار و انعطافپذیری) خلاقیت حرکتی، نمرهی بالایی دارند. بازی در فضای طبیعت باعث افزایش خلاقیت حرکتی کودکان میشود، لذا پیشنهاد میشود که معلمان تربیتبدنی از این رویکرد در مدارس استفاده کنند.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/9/20 | پذیرش: 1403/1/18 | انتشار: 1403/2/1