دوره 4، شماره 4 - ( دوره 4، شماره 4 (پیاپی 14) 1402 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 63-49 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodaverdian M, Keshavarz S, Shiri E. (2024). Prediction of marital satisfaction based on empathy، social cognition and communication skills with the mediating role of broader autism phenotype in parents of autistic children.. Journal of Childhood Health and Education. 4(4), 49-63. doi:10.32592/jeche.4.4.49
URL: http://jeche.ir/article-1-188-fa.html
خداوردیان مهرناز، کشاورز سمیه، شیری اسماعیل. پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس همدلی، شناخت اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی با نقش واسطه‌ای فنوتایپ گسترده اُتیسم در والدین کودکان اُتیستیک فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1402; 4 (4) :63-49 10.32592/jeche.4.4.49

URL: http://jeche.ir/article-1-188-fa.html


1- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
چکیده:   (673 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس همدلی، شناخت اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی با نقش واسطه‌ای فنوتایپ گسترده اُتیسم در بین والدین کودکان اُتیستیک انجام گردید.. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی و به لحاظ تحلیل داده‌ها از نوع توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل والدین کودکان اُتیستیک شهر تهران و قزوین در سال 1402 بود که از بین آنها 200 والد (با استناد به دیدگاه صاحبنظران) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه رضایت زناشویی (هودسن، 1992)، مقیاس بهره همدلی (بارون کوهن، 2003)، مقیاس ذهنخوانی از طریق چشمها (بارون کوهن، 2001)، پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی (کوئین دام، 2004) و مقیاس اُتیسم بهر بزرگسال (بارون کوهن، 2001) گردآوری شد. اطلاعات گردآوری شده توسط روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزار AMOS تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که برازش مدل مفهومی پیشنهادی، مورد تایید قرار گرفت. بررسی مسیرهای مستقیم ارتباط متغیرهای مورد بررسی نشان داد که متغیرهای همدلی، شناخت اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی رابطه دارد. همچنین نتایج بررسی مسیرهای غیرمستقیم نشان داد که فنوتایپ گسترده اُتیسم در ارتباط بین متغیرهای همدلی، شناخت اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در والدین کودکان اُتیستیک نقش میانجی دارد. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر با تایید مدل پیشنهادی نشان داد که والدین کودکان اُتیستیک به دلیل مشکلاتی که در حوزه همدلی، شناخت اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی دارند، در رابطه زوجی خود چالش‌هایی را تجربه می‌کنند و در نتیجه رضایت زناشویی پایینتری را گزارش می‌کنند.
متن کامل [PDF 827 kb]   (368 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/6 | پذیرش: 1402/11/18 | انتشار: 1402/11/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb