MirHoseini M S, Dortaj F, Barzegar M, Yosefi E. (2024). Effectiveness of Serious Games on Attention, Planning/Organization and Social Interactions of Children with ADHD.
Journal of Childhood Health and Education.
5(3), : 1 doi:
10.32592/jeche.5.3.1 URL:
http://jeche.ir/article-1-191-fa.html
میرحسینی مریم السادات، درتاج فریبرز، برزگر مجید، یوسفی عماد. تبیین اثر بخشی بازیجدی بر توجه، برنامهریزی/ساماندهی و تعاملات اجتماعی کودکان دچار اختلال نقصتوجه بیشفعالی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1403; 5 (3) :16-1
10.32592/jeche.5.3.1 URL: http://jeche.ir/article-1-191-fa.html
1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسالمی، قشم، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه عالّمه طباطبائی، تهران، ایران
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسالمی، مرودشت، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسالمی، قشم، ایران
چکیده: (891 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) یکی از شایعترین اختلالات در دوران کودکی است. درمان مؤثر معمولاً نیازمند پیروی مستمر از برنامه تجویزشده است. این مطالعه تأثیر بازیهای جدّی (FB) را بر توجه، برنامهریزی/سازماندهی و تعاملات اجتماعی در کودکان مبتلا به ADHD بررسی کرد.
روش پژوهش: با استفاده از طرح شبهآزمایشی، 30 کودک مبتلا به ADHD (18 پسر و 12 دختر، سنّ 9 -11 سال) از مراکز مشاوره تحصیلی در شیراز در سال تحصیلی 1402-1401 انتخاب شدند. پس از همتراز کردن، آنها بهصورت تصادفی به گروه آزمایشی یا کنترل اختصاص یافتند. هر دو گروه دارو دریافت کردند، اما فقط گروه آزمایشی برای 12 جلسه در طول شش هفته آموزش دید. دادهها با استفاده از سه پرسشنامه کانرز، علائم کوتاه کودکان و مهارتهای اجتماعی ماتسون که به ترتیب توجه، برنامهریزی/سازماندهی و تعاملات اجتماعی را ارزیابی کردند، جمعآوری شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ANCOVA) در SPSS-22 انجام شد. مقایسه گروهها با استفاده از آزمونهای تعقیبی لوین و بونفرونی انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که بازی جدی FB تأثیر معناداری بر برنامهریزی/سازماندهی و تعاملات اجتماعی دارد. بااینحال، تفاوت معناداری در نمرات توجه بین گروه آزمایشی و کنترل وجود نداشت.
نتیجهگیری: استفاده از فنّاوریهای جدید، مانند بازی جدّی، رویکردی امیدبخش برای توانبخشی افراد مبتلا به ADHD ارائه میدهد. مداخلات سلامت الکترونیک میتواند گزینه درمانی هزینه کم و قابلدسترسی برای کودکان مبتلا به این اختلال فراهم کند.
شمارهی مقاله: 1
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/8/1 | پذیرش: 1402/10/20 | انتشار: 1403/3/17