دوره 5، شماره 1 - ( دوره 5، شماره 1 (پیاپی 15) 1403 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi E, Agharebparast Z, Jafari A. (2024). Effectiveness of Story-Telling on Affective Perspective Taking and Social Problem Solving among Elementary School Girl Students. Early Childhood Health And Education. 5(1),
URL: http://jeche.ir/article-1-200-fa.html
قاسمی الهام، اقارب پرست زینب، جعفری اصغر. اثربخشی قصه گویی بر دیدگاه گیری عاطفی و حل مسئله اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (1)

URL: http://jeche.ir/article-1-200-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
2- دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران ، تهران، ایران.
3- دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
چکیده:   (69 مشاهده)
مقدمه: داشتن مهارت ­های لازم در برخورد با مشکلات و چالش ­ها از نیازهای ضروری است که باید در سنین کم به کودکان آموزش داده شود. لذا این پژوهش به بررسی آموزش دیدگاه ­گیری عاطفی و حل ­مسئله اجتماعی به روش قصه­ گویی پرداخته است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع طرح نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تهران بودند، که تعداد 30 نفر از مدارس دخترانه ابتدایی شهر تهران با روش نمونه­ گیری در دسترس از منطقه ۵ انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار سنجش این پژوهش، پرسشنامه ی دیدگاه گیری عاطفی (APT) محمدی و امیری (1395) و پرسشنامه تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی (SPSI-R) دزوریلا و همکاران (2002) بود. گروه آزمایش  طی 8 جلسه 50 دقیقه ­ای تحت آموزش قصه گویی قرار گرفتند.
یافته‌ها: جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها از آزمون تحلیل تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد، قصه ­گویی بر دیدگاه­ گیری عاطفی و تمامی خرده مقیاس­ های حل مسئله اجتماعی به جز  سبک تکانشی / بی احتیاطی تأثیر معناداری دارد (05/0 < P).
بحث و نتیجه‌گیری:‌ قصه­ گویی بر ارتقای دیدگاه ­گیری عاطفی و حل مسئله اجتماعی دانش ­آموزان دختر مؤثر است. لذا اگر آموزش­ این مهارت ­ها در سطح مدارس ابتدایی به شیوه قصه­ گویی انجام شود، علاوه بر بهبود رابطه دانش ­آموزان با یکدیگر منجر به برخورد مناسب­ تر آنان با چالش ­ها و مسائل می­ گردد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/21 | پذیرش: 1403/1/7 | انتشار: 1403/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb