Ghasemi E, Agharebparast Z, Jafari A. (2024). Effectiveness of Story-Telling on Affective Perspective Taking and Social Problem Solving among Elementary School Girl Students.
Early Childhood Health And Education.
5(1),
URL:
http://jeche.ir/article-1-200-fa.html
قاسمی الهام، اقارب پرست زینب، جعفری اصغر. اثربخشی قصه گویی بر دیدگاه گیری عاطفی و حل مسئله اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (1)
URL: http://jeche.ir/article-1-200-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
2- دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران ، تهران، ایران.
3- دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
چکیده: (69 مشاهده)
مقدمه: داشتن مهارت های لازم در برخورد با مشکلات و چالش ها از نیازهای ضروری است که باید در سنین کم به کودکان آموزش داده شود. لذا این پژوهش به بررسی آموزش دیدگاه گیری عاطفی و حل مسئله اجتماعی به روش قصه گویی پرداخته است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع طرح نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تهران بودند، که تعداد 30 نفر از مدارس دخترانه ابتدایی شهر تهران با روش نمونه گیری در دسترس از منطقه ۵ انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار سنجش این پژوهش، پرسشنامه ی دیدگاه گیری عاطفی (APT) محمدی و امیری (1395) و پرسشنامه تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی (SPSI-R) دزوریلا و همکاران (2002) بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 50 دقیقه ای تحت آموزش قصه گویی قرار گرفتند.
یافتهها: جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد، قصه گویی بر دیدگاه گیری عاطفی و تمامی خرده مقیاس های حل مسئله اجتماعی به جز سبک تکانشی / بی احتیاطی تأثیر معناداری دارد (05/0 < P).
بحث و نتیجهگیری: قصه گویی بر ارتقای دیدگاه گیری عاطفی و حل مسئله اجتماعی دانش آموزان دختر مؤثر است. لذا اگر آموزش این مهارت ها در سطح مدارس ابتدایی به شیوه قصه گویی انجام شود، علاوه بر بهبود رابطه دانش آموزان با یکدیگر منجر به برخورد مناسب تر آنان با چالش ها و مسائل می گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/10/21 | پذیرش: 1403/1/7 | انتشار: 1403/2/1