Ethics code: 0009000982812419
Fazlalizadeh R.
(2025). Evaluation of the Role of Multimedia on the Creative Thinking of Second-year Female Elementary School Students in Tehran, Iran, from the Perspective of Teachers and Administrators. Journal of Childhood Health and Education. 6(1), 145-161. doi:10.32592/jeche.6.1.145
URL: http://jeche.ir/article-1-260-fa.html
عضو هیات علمی ،گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ، سمنان ، ایران
چکیده: (1099 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزشیابی نقش چندرسانهایها بر تفکر خلاق دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی تهران از دیدگاه معلمان و مدیران است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی است و با بهرهگیری از روش تحقیق زمینهیابی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل معلمان و مدیران دوره دوم ابتدایی مدارس دخترانه منطقه پنج شهر تهران میباشد. تعداد کل معلمان این دوره ۱۴۶۴ نفر و تعداد مدیران ۳۶۰ نفر گزارش شده است. برای نمونهگیری از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد و روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده به کار گرفته شد. بر این اساس، حجم نمونه شامل 100 نفر از معلمان و 40 نفر از مدیران برآورد گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محققساخته بوده است. برای تحلیل دادهها، از آزمونهای ناپارامتریک، از جمله آزمون خیدو استفاده شده است. یافتهها: فرض صفر، یعنی وجود تفاوت در توزیع نظرات دو گروه، رد شده و فرض تحقیق تایید میشود. بین دیدگاه مدیران و معلمان در مورد نقش چند رسانهایها بر تفکر خلاق دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی منطقه پنج تهران تفاوتی وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که معلمان و مدیران مدارس ابتدایی دخترانه منطقه پنج تهران، در مجموع، میزان نقش استفاده از چند رسانهایها را در سطح بالایی ارزیابی نمودهاند. اگر چه این نقش به صورت صد درصدی نخواهد بود، ولی با توجه به نتایج حاصل، بهکارگیری ابزارهای چندرسانهای در آموزش، تاثیر نسبتاً بالایی بر ارتقای توانایی تفکر خلاق دانشآموزان دختر دارد. استفاده از این ابزارها میتواند منجر به بهبود نسبی در تفکر خلاق دانشآموزان گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/6/13 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1