مقدمه: اضطراب جدایی کودکان یکی از اختلالاتی است که فعالیت͏های تحصیلی و سازگاری اجتماعی را تحت تاثیر قرار میدهد، لذا شناسایی عوامل موثر بر این اختلال، هدف پژوهش بود.
پژوهش از نوع همبستگی و تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با روش تحلیل مسیر از نوع مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. از جامعه مادران دارای کودک 6 و 7ساله دختر و پسر شهر قم نمونه آماری 620 زوج مادر-کودک با روش نمونه گیری طبقه ͏ای وخوشه ͏ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ͏ها از پرسشنامه پنج عاملی شخصیت NEO، مقیاس سنجش دلبستگی کودک، پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار کودک و پرسشنامه علائم مرضی کودکان استفاده شد. داده ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل و برازندگی مناسب مدل تایید شد. شاخص برازش نسبی برابر 0/726و شاخص برازش افزایشی بالاتراز 0/9 بود. درمدل استاندارد، رابطه علی معناداری در دو مسیر «شخصیت مادر» و متغیرهای میانجی «دلبستگی» و «طرحواره های ناسازگار» کودک و در نهایت روی متغیر وابسته یعنی «اضطراب جدایی» مشاهده شد. یافته ها نشان دهنده تاثیر منفی و مستقیم «شخصیت مادر» بر «سبک دلبستگی» کودک است که «سبک دلبستگی کودک» به عنوان متغیر میانجی با ضریب 0/34 تاثیر بیشتری نسبت به «طرحواره های ناسازگارکودک» بر «اضطراب جدایی کودک» داشت. «شخصیت مادر» بر «طرحوارههای ناسازگارکودک» و در نهایت بر متغیر وابسته تاثیر مثبت و مستقیم نشان داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/2/10 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/9/30