دوره 6، شماره 1 - ( دوره 6، شماره 1 (پیاپی 19) 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 95-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: irct20211107052984n1


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kajbaf M B, Samadi M. (2025). Teachers and children's play: Exploring practices through analysis of Vygotsky's and Piaget's theories. Journal of Childhood Health and Education. 6(1), 76-95. doi:10.32592/jeche.6.1.76
URL: http://jeche.ir/article-1-274-fa.html
کجباف محمدباقر، صمدی محمد. بازی معلمان و کودکان: کاوش تمرین ها از طریق تحلیل نظریه های ویگوتسکی و پیاژه فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (1) :95-76 10.32592/jeche.6.1.76

URL: http://jeche.ir/article-1-274-fa.html


1- استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1638 مشاهده)
زمینه و هدف: بازی کودکان خردسال موضوع صدها مطالعه آموزشی و روان‌شناختی در نیم قرن گذشته بوده؛ علاقه‌ای که عمدتاً ناشی از دو نظریه درباره اهمیت آن برای یادگیری است. ژان پیاژه و لو ویگوتسکی دو نفر از نظریه‌پردازان تأثیرگذار در روش‌های آموزشی، به‌ویژه در طول دوره کودکی هستند. پیاژه بیان می‌دارد بازی‌هایی که کودکان در آن‌ها شرکت می‌کنند نیز متناسب با سطح شناختی آن‌ها است. ویگوتسکی معتقد بود که یادگیری و شناخت به شکل عمیقی تحت تأثیر محیط اطراف کودک رخ می‌دهد و بازی‌های گروهی باعث می‌شود کودکان در کنار یکدیگر کار کنند، ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و از یکدیگر یاد بگیرند. روش پژوهش: این پژوهش کاربردی مبتنی بر فلسفه پراگماتیسم از نوع آمیخته (کمّی-کیفی) است. روش تحقیق آمیخته، و از نوع اکتشافی است. این پژوهش در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل تم اجرا شده است. جامعه آماری در بخش کیفی، خبرگان (معلمان پایه اول تا ششم ابتدایی ناحیه 2 اصفهان) بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان جمع‌آوری شد و تا زمان دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. در این پژوهش، پس از برگزاری هشت مصاحبه، اشباع نظری محرز شد. برای قسمت کمّی، نمونه‌ای متشکل از شصت دانش‌آموز پایه اول تا ششم ابتدایی ناحیه 2 اصفهان بررسی شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تی مقایسهای و نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 24 انجام شد. ابزار پژوهش در بخش کمّی، پرسش‌نامه محقق‌ساخته در هفت بُعد و ۲۱ گویه بود. یافته‌ها: نتایج نشان داد نمره‌های مهارت‌های حرکتی، زبانی، حل مسئله، خلاقیت و تفکر انتقادی در دانش‌آموزانی که در کلاس‌های مبتنی بر بازی شرکت می‌کنند، با دانش‌آموزانی که در کلاس‌های سنتی شرکت می‌کنند، تفاوت معناداری دارد. میزان رضایت دانش‌آموزان از یادگیری در کلاس‌های مبتنی بر بازی با کلاس‌های سنتی، تفاوت معناداری دارد. میزان تعامل و مشارکت در کلاس‌های مبتنی بر بازی با کلاس‌های سنتی، تفاوت معناداری دارد. نتیجه‌گیری: در این پژوهش، به اهمیت یادگیری بر مبنای بازی معلمان با کودکان پرداخته شد. این امر فرصتی بی‌نظیر برای معلمان و والدین فراهم می‌کند تا از این ابزار برای تقویت یادگیری استفاده کنند.
متن کامل [PDF 867 kb]   (3268 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/2 | پذیرش: 1404/2/23 | انتشار: 1404/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb