دوره 6، شماره 1 - ( دوره 6، شماره 1 (پیاپی 19) 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: irct20211107052984n1

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kajbaf M B, samadi M. (2025). Teachers and children's play: Exploring practices through analysis of Vygotsky's and Piaget's theories. Early Childhood Health And Education. 6(1),
URL: http://jeche.ir/article-1-274-fa.html
کجباف محمدباقر، صمدی محمد. بازی معلمان و کودکان: کاوش تمرین ها از طریق تحلیل نظریه های ویگوتسکی و پیاژه فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1404; 6 (1)

URL: http://jeche.ir/article-1-274-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (578 مشاهده)
هدف  و زمینه: ژان پیاژه و لو ویگوتسکی دو نفر از تأثیرگذارترین فیلسوفان در شیوه های آموزشی، به ویژه در زمینه دوران کودکی هستند. هر دو نظریه‌پرداز در مورد اهمیت بازی برای یادگیری و رشد کودکان در سنین پایین اعتقاد مشترک دارند. با این وجود، این دو نظریه پرداز دیدگاه یکسانی در مورد مشارکت بزرگسالان در بازی کودکان ندارند.
روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل تم اجرا شده است. جامعه آماری آن، خبرگان (معلمان پایه اول تا ششم مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهر اصفهان) بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان جمع آوری شد و تا زمان دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. برای قسمت کمی نمونه ای متشکل از 60 دانش آموز دبستانی مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل داده­ها با استفاده از تی مقایسه­ای و نرم افزار spss نسخه 24  انجام شده است.
یافته ها: نتایج نشان داد نمره های مهارت‌های حرکتی، زبانی، حل مسئله، خلاقیت و تفکر انتقادی در دانش‌آموزانی که در کلاس‌های مبتنی بر بازی شرکت می‌کنند با دانش‌آموزانی است که در کلاس‌های سنتی شرکت می‌کنند، تفاوت معناداری دارد. میزان رضایت دانش‌آموزان از یادگیری در کلاس‌های مبتنی بر بازی با کلاس‌های سنتی، تفاوت معناداری دارد. میزان تعامل و مشارکت در کلاس‌های مبتنی بر بازی با کلاس‌های سنتی، تفاوت معناداری دارد.
نتیجه گیری: بنابراین این گونه نتیجه گیری می شود که میانگین دانش‌آموزانی که در کلاس‌های مبتنی بر بازی شرکت می‌کنند) در متغیر میزان میزان تعامل و مشارکت در کلاس ها بیشتر از میانگین گروه دوم(دانش‌آموزانی که در کلاس‌های سنتی شرکت می‌کنند) می باشد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/2 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb