Ethics code: 11111111111111111111
Forozanmehr M, Aliesmaeili A, Ghasemzadeh K. (2025). Presenting a Technological Learning Model in Iranian Schools Focused on the Emerging Technology of Metaverse.
Journal of Childhood Health and Education.
6(1), 1-20. doi:
10.32592/jeche.6.1.1 URL:
http://jeche.ir/article-1-276-fa.html
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
چکیده: (1786 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف این پژوهش، ارائه الگویی برای یادگیری فناورانه با تأکید بر فناوری نوظهور متاورس در مدارس ایران است.روش پژوهش: این پژوهش به روش کیفی انجام شده و جامعه آماری آن شامل متخصصان علوم تربیتی و فناوری اطلاعات است. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق مبتنی بر گروهکانونی جمعآوری، و با استفاده از تحلیل مضمون و نظریه دادهبنیاد بررسی شد. یافتهها: ناین پژوهش شامل الگوی نظری نظاممند است که به شناسایی عوامل علّی، راهبردی، زمینهای، مداخلهگر و پیامدی پرداخته است. عوامل علّی شامل تحول در آموزش و یادگیری و بهینهسازی معلمان و مدیران است. عوامل راهبردی شامل انقلاب دیجیتالی در آموزش و یادگیری و نوآوری و پیشرفت در مدیریت و آموزش است. عوامل زمینهای شامل توسعه آموزشی و توانمندسازی و ارزیابی و بهبود پیشرفت آموزشی، و عوامل مداخلهگر نیز شامل توسعه مهارتها و آموزش معلمان و ایجاد بسترهای آموزشی تعاملی و تکنولوژیکی بوده است. درنهایت، عوامل پیامدی شامل توسعه و تقویت مهارتها و بهبود و بهینهسازی فرایندهاست.نتیجهگیری: میتوان گفت استفاده از الگوی یادگیری فناورانه با تأکید بر فناوریهای نوظهور میتواند به پیشرفت و توسعه نظام آموزشی کشور منجر شود. ازاینرو، پیشنهاد میشود حتیالمقدور بهصورت آزمایشی از الگوی پیشنهادی این پژوهش استفاده، و در صورت اثربخش و کارآمد بودن تعمیم داده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/7 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1