دوره 1، شماره 1 - ( دوره 1 شماره 1 فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی 1399 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 100-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sazegari S, Mohammadiarya A, tahmaseb S, Rezasoltani P. (2020). Effectiveness of peer-mediated intervention on decreasing symptoms of behavioral disorders and increasing social skills in preschool children. Journal of Childhood Health and Education. 1(1), 81-100.
URL: http://jeche.ir/article-1-28-fa.html
سازگاری سینا، محمدی آریا علیرضا، طهماسبی سیامک، رضا سلطانی پوریا. اثربخشی مداخله از طریق همسالان بر کاهش نشانه های اختلالات رفتاری و افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان پیش دبستانی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1399; 1 (1) :100-81

URL: http://jeche.ir/article-1-28-fa.html


1- .کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سالمت اجتماعی تهران، تهران، ایران
2- استادیار گروه آموزشی پیش از دبستان، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سالمت، دانشگاه علوم توانبخشی و سالمت اجتماعی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
3- استادیار گروه آموزشی پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سالمت اجتماعی، تهران، ایران
4- دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علوم توانبخشی و سالمت اجتماعی، تهران، ایران
چکیده:   (798 مشاهده)
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله از طریق همسالان بر کاهش نشانه های اختلالات رفتاری و افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان پیش دبستانی منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 97-98 بود. روش پژوهش: مطالعه به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون، گروه گواه و پیگیری دوماهه و جامعه آماری 132نفر از دانش آموزان پیش دبستانی منطقه 3شهر تهران در سال تحصیلی 97-98انجام شد. پس از نمونه گیری در دسترس و مشخص شدن حجم نمونه 40نفری، فرم معلم مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990) توسط مربیان برای کودکان تکمیل شد و افرادی که نمره لازم جهت شرکت در پژوهش داشتند به تفکیک جنسیت به طور تصادفی در دو گروه (آزمایش و کنترل) هر کدام (10پسر و 10دختر) تقسیم شدند. کودکان گروه آزمایش، شش هفته به مدت 12جلسه 20دقیقه ای در طرح مداخله از طریق همسالان شرکت کردند. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل ها به روش تحلیل کوواریانس حاکی از کاهش معنادار در نشانه های اختلالات رفتاری و افزایش معنادار در مهارت های اجتماعی کودکان در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس آزمون و پیگیری بود. نتیجه گیری: از آنجا که مداخله از طریق همسالان به واسطه شکل گیری تعامل بین فردی مثبت و ارائه تقویت توسط همسال و یادگیری اجتماعی، منجر به تقویت رفتارهای مثبت توسط گروه همسالان و یادگیری مهارت های اجتماعی می شود، از این طرح می توان به عنوان روشی مفید و موثر برای کودکان در معرض مشکلات رفتاری و همچنین پیشگیری از بروز مشکلات جدی تر در سال های بالاتر استفاده کرد.
متن کامل [PDF 935 kb]   (276 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/2/20 | پذیرش: 1399/8/12 | انتشار: 1399/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb