دوره 6، شماره 1 - ( دوره 6، شماره 1 (پیاپی 19) 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 178-162 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sanago Moharer G R, Ajloo M, Karbalaie Hasani P, Shariati F. (2025). Mediating Role of Emotional and Interpersonal Difficulties in the Relationship Between Defense Mechanisms and Suicidal Ideation in Mothers of Children with Intellectual Disabilities. Journal of Childhood Health and Education. 6(1), 162-178. doi:10.32592/jeche.6.1.162
URL: http://jeche.ir/article-1-289-fa.html
ثناگو محرر غلامرضا، عاجلو محمود، کربلایی حسنی پریسا، شریعتی فاطمه.(1404). نقش واسطه‌ای دشواری‌های هیجانی و بین فردی در رابطه بین سازوکارهای دفاعی و اندیشه‌پردازی خودکشی در مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (1) :178-162 10.32592/jeche.6.1.162

URL: http://jeche.ir/article-1-289-fa.html


1- استادیار گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
2- دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
3- دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
4- دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران
چکیده:   (1773 مشاهده)
زمینه و هدف: سازوکارهای دفاعی تنظیم هیجانی و بین فردی را تسهیل می­نمایند و از این جهت کارکرد اجتماعی-هیجانی فرد را رقم می­زنند. اندیشه­پردازی خودکشی را می­توان ابزاری برای فرار از بدتنظیمی هیجانی و دشواری­های بین فردی در نظر گرفت. هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش واسطه­ای دشواری­های هیجانی و بین‌فردی در رابطه میان سازوکارهای دفاعی و اندیشه­پردازی خودکشی در مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی بود. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی در شهر اراک در پاییز و زمستان سال2023 بود که از میان آن­ها، به روش در دسترس 270 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه سازوکارهای دفاعی-40 اندروز و همکاران (1993)، پرسش‌نامه دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (2004)، مقیاس دشواری­های بین­فردی-47 پیلکونیس و همکاران (1996) و مقیاس شناخت‌های خودکشی رود و همکاران (2010) بود. برای تحلیل داده­ها از روش الگویابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: در پژوهش حاضر، ضریب مسیر غیرمستقیم بین سازوکارهای دفاعی پخته و اندیشه­پردازی خودکشی و همچنین سازوکارهای دفاعی ناپخته و اندیشه­پردازی خودکشی، معنادار بود. نتیجه‌گیری: دشواری­های هیجانی و بین‌فردی در رابطه بین سازوکارهای دفاعی و اندیشه­پردازی خودکشی در مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی، نقش واسطه­ای دارند.
 
متن کامل [PDF 737 kb]   (3314 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/30 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb