Ethics code: IR.IAU.A.REC.1402.087
(2025). Effectiveness of parenting management training to mothers on impulsivity and empathy of primary school students with attention deficit hyperactivity disorder.
Early Childhood Health And Education.
6(1),
URL:
http://jeche.ir/article-1-291-fa.html
رضایی فرد اکبر، حسنی الهه، افتخاری حجت. اثربخشی آموزش مدیریت والدین به مادران بر تکانشگری و همدلی دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1404; 6 (1)
URL: http://jeche.ir/article-1-291-fa.html
چکیده: (561 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مدیریت والدین به مادران بر تکانشگری و همدلی دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران دارای دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال ADHD که به کلینک های مشاوره منطقه ۱ شیراز مراجعه کردهاند و نمونه شامل ۳۰ مادر دارای دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال ADHD بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. در پژوهش، از طرح پیشآزمون – پسآزمون با پیگیری یکماهه همراه با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها شامل ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه تکانشگری بارات (1959) و پرسشنامه همدلی و همدردی پترووسکی و والکنبورگ(2015) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش کووایانس چند متغیری استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که از لحاظ آماری تفاوت معناداری در سطح ۹۵/۰ وجود داشت. مقدار اندازه اثر (sig) در متغیر تکانشگری و همدلی به ترتیب برابر 031/0 و 045/0 بود. بدین ترتیب میتوان نتیجه گرفت متغیر مستقل (روش درمانی مدیریت والدین) بر متغیر وابسته (تکانشگری) تأثیر گذاشته است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش موید این نکته است که آموزش مدیریت والدین به مادران بر تکانشگری و همدلی دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی موثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/8/2 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1