دوره 6، شماره 1 - ( دوره 6، شماره 1 (پیاپی 19) 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.A.REC.1402.087

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

(2025). Effectiveness of parenting management training to mothers on impulsivity and empathy of primary school students with attention deficit hyperactivity disorder. Early Childhood Health And Education. 6(1),
URL: http://jeche.ir/article-1-291-fa.html
رضایی فرد اکبر، حسنی الهه، افتخاری حجت. اثربخشی آموزش مدیریت والدین به مادران بر تکانشگری و همدلی دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1404; 6 (1)

URL: http://jeche.ir/article-1-291-fa.html


چکیده:   (561 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مدیریت والدین به مادران بر تکانشگری و همدلی دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران دارای دانش­آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال ADHD که به کلینک های مشاوره منطقه ۱ شیراز مراجعه کرده‌اند و نمونه شامل ۳۰ مادر دارای دانش­آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال ADHD بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌ صورت تصادفی در دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. در پژوهش، از طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با پیگیری یک‌ماهه همراه با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده شد. ابزار گردآوری داده­ها شامل ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه تکانشگری بارات (1959) و پرسشنامه همدلی و همدردی پترووسکی و والکنبورگ(2015) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش کووایانس چند متغیری استفاده شد.
یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که از لحاظ آماری تفاوت معناداری در سطح ۹۵/۰  وجود داشت.  مقدار اندازه اثر (sig) در متغیر تکانشگری و همدلی به ترتیب برابر 031/0 و  045/0 بود. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت متغیر مستقل (روش درمانی مدیریت والدین) بر متغیر وابسته (تکانشگری) تأثیر گذاشته است.
بحث و نتیجه­گیری:  نتایج پژوهش موید این نکته است که آموزش مدیریت والدین به مادران بر تکانشگری و همدلی دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی موثر است.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/2 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb