دوره 6، شماره 1 - ( دوره 6، شماره 1 (پیاپی 19) 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.A.REC.1402.087

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasani E, Rezaei Fard A, Eftekhari H. (2025). Effectiveness of parenting management training to mothers on impulsivity and empathy of primary school students with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Childhood Health and Education. 6(1),
URL: http://jeche.ir/article-1-291-fa.html
حسنی الهه، رضایی فرد اکبر، افتخاری حجت. اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری به مادران بر تکانشگری و همدلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال نقص توجه - بیش فعالی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (1)

URL: http://jeche.ir/article-1-291-fa.html


1- کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان، ارسنجان، ایران
2- استادیار گروه آموزش روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3- استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (1290 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری به مادران بر تکانشگری و همدلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال نقص توجه - بیش‌فعالی انجام شد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع شبه‌تجربی است. جامعه آماری پژوهش شامل مادران دارای دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال ADHD بود که به کلینک‌های مشاوره منطقه ۱ شیراز مراجعه کرده‌ بودند و نمونه شامل ۳۰ مادر دارای دانش‌آموز مقطع ابتدایی دارای اختلال ADHD بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌‌صورت تصادفی در دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. در پژوهش، از طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با پیگیری یک‌ماهه همراه با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه تکانشگری بارات (1959) و پرسش‌نامه همدلی و همدردی ووسن، پترووسکی و والکنبورگ (2015) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش تحلیل کووایانس چندمتغیری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل‌ها نشان داد که ازلحاظ آماری تفاوت معناداری وجود داشت. مقدار اندازه اثر (sig) در متغیر تکانشگری و همدلی به ترتیب برابر 0/031 و 0/045 بود. بدین‌ترتیب می‌توان نتیجه گرفت متغیر مستقل (روش درمانی مدیریت رفتاری) بر متغیرهای وابسته (تکانشگری و همدلی) تأثیر گذاشته است.
 نتیجه‌گیری:  نتایج پژوهش مؤید این نکته است که آموزش مدیریت رفتاری به مادران بر تکانشگری و همدلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال نقص توجه - بیش‌فعالی مؤثر است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/2 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb