Ethics code: IR.IAU. KHUISF.REC.1400.332
Jokar L, Khayatan F, Golparvar M. (2025). Comparing the Effectiveness of Schema-Based Parenting Package Based on Transactional Analysis with Parenting Based on Acceptance and Commitment Therapy in Mothers on the Children's Social Competence.
Journal of Childhood Health and Education.
6(2),
URL:
http://jeche.ir/article-1-294-fa.html
جوکار لیلا، خیاطان فلور، گل پرور محسن. مقایسه اثربخشی بسته فرزندپروری طرحوارهمحور مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل با فرزندپروری مبتنی بر اکت برای مادران بر شایستگی اجتماعی کودکان پیش دبستانی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (2)
URL: http://jeche.ir/article-1-294-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
3- استاد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
چکیده: (2 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته فرزندپروری طرحوارهمحور مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل با فرزندپروری مبتنی بر اکت برای مادران بر شایستگی اجتماعی کودکان انجام شد. این پژوهش از لحاظ روش مطالعه، یک پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری دوماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان پیشدبستانی در شهر اصفهان در زمستان 1402 بودند که به دبستانها و مراکز مشاوره و راهنمایی شهر اصفهان مراجعه نمودهاند. جهت نمونهگیری 54 مادر دارای کودک 3 تا 6 سال بر مبنای ملاکهای ورود و خروج به شیوه هدفمند برای اجرای طرح نیمه آزمایشی سه گروهی انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 18 نفر) گمارده شدند. از پرسشنامهی شایستگی اجتماعی ( SSCS- گرشام و الیوت، 1990) برای سنجش در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازههای تکرار شده و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی معنادار بسته فرزندپروری طرحوارهمحور مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل برای مادرانِ کودکان پیشدبستانی بر توسعه شایستگی اجتماعی کودکان بود (0/001=p). همچنین بین مراحل سنجش در دو گروه آزمایش و کنترل نیز تفاوت معنادار بوده است (0/001=p). درخصوص مقایسه دو رویکرد، بسته فرزندپروری طرحواره محور مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل، با اثرات نیرومندتری موجب افزایش معنادار شایستگی اجتماعی کودکان شده است (0/001=p). این نتایج در اثر گذشت زمان نیز ثابت باقی ماندهاند. بنابراین استفاده از این دو روش فرزندپروری در مراکز درمانی و آموزشی برای خانواده و کودکان پیشدبستانی میتواند بر بهبود شایستگی و کفایت اجتماعی مد نظر قرارگیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/8/14 | پذیرش: 1404/2/3 | انتشار: 1404/4/10