دوره 6، شماره 2 - ( دوره6، شماره2(پیاپی20) 1404 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: R.IAU.ZAH.REC.1402.010

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poodineh A, Fardin M, Khanghahi S. (2025). The Effectiveness of Play Therapy on Reducing Shyness and Improving Social Skills of Children of Veterans. Journal of Childhood Health and Education. 6(2),
URL: http://jeche.ir/article-1-308-fa.html
پودینه افسانه، فردین محمدعلی، خانقاهی سوفیا. اثربخشی تنظیم هیجان خانواده بر سازگاری، تروما وتحمل پریشانی در کودکان داغ دیده فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (2)

URL: http://jeche.ir/article-1-308-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (2 مشاهده)
زمینه و هدف: هنگامی که کودکان یکی از عزیزان خود را از دست می­دهند دچار مشکلات پیچیدۀ روانی و جسمی شده و در مراحلی که توانایی­های شناختی­شان رشد می­کند دچار سوگ می­شوند و ادراکشان از مرگ تغییر می­کند. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تنظیم هیجان خانواده بر سازگاری، تروما وتحمل پریشانی در کودکان داغ دیده بود.
روش پژوهش: جامعه­آماری در این پژوهش نیمه تجربی؛ شامل کلیه جامعه آماری پژوهش حاضر کودکان داغ دیدۀ مراجعه‌کننده به مراکز و کلینیک‌های مشاوره و خدمات روانشناختی شهر زاهدان در سال 1403 بودند. تعداد 30 کودک به صورت نمونه گیری دردسترس به عنوان نمونه تحقیق تعیین شد که در دو گروه مجزای (15 نفر در گروه آزمون و 15 نفر در گروه گواه) جایگزین­شدند. ابزار گردآوری داده­ها، شامل پرسشنامه سازگاری کودکان دخانچی (1377)،پرسشنامه ترومای دوران کودکی برنستاین، و همکاران (2003)، پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005)پرسشنامه تجربه سوگ بارت و اسکات (1998) بود. روش تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از جداول توصیف فراوانی، واریانس، انحراف استاندارد انجام شده و در بخش استنباطی، آزمون کواریانس با استفاده از نرم افزارSPSS26 انجام گرفت.
یافته ­ها: نتایج نشان می­دهد که تنظیم هیجان خانواده  بر سازگاری، تحمل پریشانی و ترومای کودکان داغدیدۀ شهر زاهدان تأثیر مثبت و معناداری داشته، سازگاری و تحمل پریشانی  آنها را افزایش و ترومای آنها را کاهش داده است (0/05 sig).
نتیجه گیری­:نتایج پژوهش حاضر می­تواند برای مسئولان، برنامه­ریزان، مشاوران، درمان­گران، والدین، مدیران و متخصصان سلامت روان تلویحات کاربردی داشته­باشد و با توجه به دسترس بودن این نوع آموزش و درمان، قابلیت تکرار این روش آموزشی می­توان نه تنها در طراحی و برنامه ریزی­های آموزش به کودکان داغدیده و خانواده آن ها بلکه در آموزش به سایر اقشار جامعه و مراکز مشاوره بهره جست.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/6 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb