Ethics code: R.IAU.ZAH.REC.1402.010
1- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد زاهدان، دانشگاه ازاد اسلامی، زاهدان، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
چکیده: (809 مشاهده)
زمینه و هدف: هنگامی که کودکان یکی از عزیزان خود را از دست میدهند، دچار مشکلات پیچیدۀ روانی و جسمی میشوند و در مراحلی که تواناییهای شناختیشان رشد میکند، دچار سوگ میشوند و ادراکشان از مرگ تغییر میکند. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تنظیم هیجان خانواده بر سازگاری، تروما و تحمل پریشانی در کودکان داغدیده بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری اطلاعات، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کودکان داغدیدۀ مراجعهکننده به مراکز و کلینیکهای مشاوره و خدمات روانشناختی شهر زاهدان در سال 2024 بودند. تعداد سی کودک بهصورت نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونه تحقیق تعیین شدند که در دو گروه مجزا (پانزده نفر در گروه آزمون و 15 نفر در گروه گواه) جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامۀ سازگاری کودکان دخانچی (1986)، پرسشنامه ترومای دوران کودکی برنستاین و همکاران (2003)، پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005)، پرسشنامه تجربه سوگ بارت و اسکات (1998) بود. روش تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از جداول توصیف فراوانی، واریانس و انحراف استاندارد انجام شد و در بخش استنباطی، آزمون کواریانس با استفاده از نرمافزار SPSS26 انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان میدهد که تنظیم هیجان خانواده در سازگاری، تحمل پریشانی و ترومای کودکان داغدیدۀ شهر زاهدان تأثیر مثبت و معناداری داشته و سازگاری و تحمل پریشانی آنها را افزایش و ترومای آنها را کاهش داده است (05/0≥sig). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر میتواند برای مسئولان، برنامهریزان، مشاوران، درمانگران، والدین، مدیران و متخصصان سلامت روان تلویحات کاربردی داشته باشد و با توجه به دسترسبودن این نوع آموزش و درمان و قابلیت تکرار آن، نهتنها میتوان در طراحی و برنامهریزیهای آموزش به کودکان داغدیده و خانواده آنها از آن بهره جست، بلکه در آموزش به دیگر اقشار جامعه و مراکز مشاوره نیز میتوان از آن استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/6 | پذیرش: 1404/6/10 | انتشار: 1404/6/29