دوره 6، شماره 2 - ( دوره6، شماره2(پیاپی20) 1404 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 302-288 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: R.IAU.ZAH.REC.1402.010


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poodineh A, Fardin M, Khanghahi S. (2025). The Effectiveness of Play Therapy on Reducing Shyness and Improving Social Skills of Children of Veterans. Journal of Childhood Health and Education. 6(2), 288-302. doi:10.32592/jeche.6.2.288
URL: http://jeche.ir/article-1-308-fa.html
پودینه افسانه، فردین محمدعلی، خانقاهی سوفیا.(1404). اثربخشی تنظیم هیجان خانواده بر سازگاری، تروما و تحمل پریشانی در کودکان داغ‌دیده فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (2) :302-288 10.32592/jeche.6.2.288

URL: http://jeche.ir/article-1-308-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد زاهدان، دانشگاه ازاد اسلامی، زاهدان، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
چکیده:   (809 مشاهده)
زمینه و هدف: هنگامی که کودکان یکی از عزیزان خود را از دست می­دهند، دچار مشکلات پیچیدۀ روانی و جسمی می‌شوند و در مراحلی که توانایی­های شناختی­شان رشد می­کند، دچار سوگ می­شوند و ادراکشان از مرگ تغییر می­کند. بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تنظیم هیجان خانواده بر سازگاری، تروما و تحمل پریشانی در کودکان داغ‏دیده بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ جمع­آوری اطلاعات، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کودکان داغ‏دیدۀ مراجعه‌کننده به مراکز و کلینیک‌های مشاوره و خدمات روان‏شناختی شهر زاهدان در سال 2024 بودند. تعداد سی کودک به‏صورت نمونه‌گیری دردسترس به‌عنوان نمونه تحقیق تعیین شدند که در دو گروه مجزا (پانزده نفر در گروه آزمون و 15 نفر در گروه گواه) جایگزین ­شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسش‏نامۀ سازگاری کودکان دخانچی (1986)، پرسش‌نامه ­ترومای دوران کودکی برنستاین و همکاران (2003)، پرسش‌نامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005)، پرسش‌نامه تجربه سوگ بارت و اسکات (1998) بود. روش تجزیه‌وتحلیل داده­ها با استفاده از جداول توصیف فراوانی، واریانس و انحراف استاندارد انجام شد و در بخش استنباطی، آزمون کواریانس با استفاده از نرم‌افزار SPSS26 انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان می­دهد که تنظیم هیجان خانواده در سازگاری، تحمل پریشانی و ترومای کودکان داغ‏دیدۀ شهر زاهدان تأثیر مثبت و معناداری داشته و سازگاری و تحمل پریشانی آن‏ها را افزایش و ترومای آن‏ها را کاهش داده است (05/0sig). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر می­تواند برای مسئولان، برنامه­ریزان، مشاوران، درمانگران، والدین، مدیران و متخصصان سلامت روان تلویحات کاربردی داشته ­باشد و با توجه به دسترس‌بودن این نوع آموزش و درمان و قابلیت تکرار آن، نه‌تنها می­توان در طراحی و برنامه‌ریزی­های آموزش به کودکان داغ‏دیده و خانواده آن‌ها از آن بهره جست، بلکه در آموزش به دیگر اقشار جامعه و مراکز مشاوره نیز می‌توان از آن استفاده کرد.
 
متن کامل [PDF 673 kb]   (86 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/6 | پذیرش: 1404/6/10 | انتشار: 1404/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb