دوره 6، شماره 2 - ( دوره6، شماره2(پیاپی20) 1404 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 253-239 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: 1395698


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabi E, Nokani M, Jamilian H R, Alavizadeh M R. (2025). Structural Equation Modeling of Emotion Regulation based on Perceived Parenting with the Mediating Role of Memory in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of Childhood Health and Education. 6(2), 239-253. doi:10.32592/jeche.6.2.293
URL: http://jeche.ir/article-1-315-fa.html
رجبی الناز، نوکنی مصطفی، جمیلیان حمیدرضا، علوی زاده محمدرضا.(1404). مدل‌یابی معادلات ساختاری تنظیم هیجان بر اساس والدگری ادراک‌شده با نقش میانجی حافظه در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (2) :253-239 10.32592/jeche.6.2.293

URL: http://jeche.ir/article-1-315-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2- گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
3- گروه روان‌شناسی ورزشی، موسسه عصب روان‌شناسی بالینی ورزشی، تهران، ایران
چکیده:   (1017 مشاهده)

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مدلیابی معادلات ساختاری تنظیم هیجان بر اساس والدگری ادراکشده با نقش میانجی حافظه در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیشفعالی انجام شد. روش پژوهش:  این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و بر اساس مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی کودکان هفت تا ده ساله مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی مراجعه‌کننده به کلینیک روان‌پزشکی کودکان در منطقه دو تهران در سال‌های  2024 بود. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد ۲۲۰ نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار‌های این پژوهش شامل تنظیم هیجان گراس و جان (2003)، والدگری ادراک‌شده پاسکوالی (2012) و حافظه فعال کودکان پیکرینگ و گدرکول (2001) بود. داده‌های جمعآوری‌شده در این پژوهش، با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 و Smart PLS نسخه 20/3 و با روش‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، مدلسازی معادلات ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی) تجزیه و تحلیل شد. سطح معناداری در آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از برازش مدل کلی پژوهش با داده‌های تجربی بود. یافته‌ها نشان داد که والدگری ادراک‌شده بر حافظه و تنظیم هیجان تأثیر مثبت و معنادار داشت. همچنین تأثیر والدگری ادراک‌شده با توجه به نقش میانجی حافظه بر تنظیم هیجان مثبت و معنادار بود. نتیجه‌گیری: از یافتههای پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که والدگری ادراک‌شده و حافظه، نقش کلیدی در پیشبینی تنظیم هیجان کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی دارند و بر همین اساس، توجه بیشتر مراکز مشاوره به این متغیر‌ها در جهت بهبود عملکرد کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی ضروری به نظر می‌رسد.

متن کامل [PDF 791 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/9/29 | پذیرش: 1404/6/10 | انتشار: 1404/6/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb