Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1404.054
Maleki M, Karimzadeh M, GhorbanJahromi R, Amiri M.
(2025). Investigating the effectiveness of the developed artistic thinking training protocol on the aesthetic thinking of second-year elementary school girls: A quasi-experimental study. Journal of Childhood Health and Education. 6(3),
URL: http://jeche.ir/article-1-355-fa.html
ملکی محبوبه، کریم زاده منصوره، قربان جهرمی رضا، امیری محسن.
(1404). بررسی اثربخشی پروتکل تدوین شده آموزش تفکر هنری بر تفکر زیباییشناختی دختران دوره دوم ابتدایی: یک پژوهش شبهآزمایشی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (3) URL: http://jeche.ir/article-1-355-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه آموزش پیشدبستانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
3- استادیار، گروه روانشناسی تربیتی و شخصیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده: (16 مشاهده)
زمینه و هدف: پرورش تفکر زیباییشناختی در دوره ابتدایی هم با بهبود عملکرد تحصیلی هم بهبود سلامت روان همراه است که این نوع تفکر با آموزشهای هنری تقویت مییابد از اینرو توجه به آموزش تفکر هنری در دوره ابتدایی تحصیلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی پروتکل بسته آموزشی تفکر هنری بر تفکر زیباییشناختی دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی انجام گرفت.
روش پژوهش : روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر تهران در سال 1403-1402 بود که از بین آنها 24 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) تخصیص یافتند. آموزش شامل 5 جلسه 90 دقیقهای بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تفکر زیباشناختی (1995) استفاده شد.. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-26 و روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد که آموزش تفکر هنری با بهبود تفکر زیباییشناختی در دانشآوزان دختر همراه است.
نتیجه گیری : با توجه به نقش مهم تفکر زیباییشناختی در بهبود عملکرد تحصیلی و حوزههای مرتبط با سلامت روان و نقش مهم آموزش تفکر هنری در بهبود این نوع تفکر، از اینرو بهتر است از این نوع آموزش در بین دانشآموزان ابتدایی استفادههای هدفمندی به عمل آید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/4/18 | پذیرش: 1404/7/15 | انتشار: 1404/8/10