Rezaii S. (2021). Play Efficiency in Mental, Emotional and Social Development of Pre-school Children.
Journal of Childhood Health and Education.
2(1), 109-124.
URL:
http://jeche.ir/article-1-41-fa.html
چکیده: (1801 مشاهده)
چکیده مقدمه: بازی پاسخی برای رشد و تکامل استعدادها، قابلیتها، تواناییها و نیازهای ابتدایی و مقدماتی کودک است. پزوهش حاضر با هدف بررسی کارآمدی بازی در رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان پیش دبستان منطقه 5 شهر تهران انجام گردید. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر آزمایشی با طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده آزمودنیها در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شده اند. جامعه اماری شامل تعداد 120 نفر از کودکان پیش دبستان منطقه 5 شهر تهران بوده که از بین سه مهدکودک فعال انتخاب گردیدند. برای تعیین حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان 92 نفر انتخاب و پس از اخذ آزمون رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی از شرکت کنندگان افرادی که نمرات بالا یا پایین گرفتند حذف شده و تعداد30 نفر از آزمودنی ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه 15 نفر آزمایش و کنترل تقسیم شده اند سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پژوهش حاضر شامل پرسشنامه نظریه ذهن قمرانی و همکاران(1385)، بلوغ عاطفی بهارگاوا(1991) و رشد اجتماعی وایلند(1953) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی همچون تحلیل کواریانس تک متغیره در نرم افزار spss نسخه 22 استفاده شد. یافتهها: یافته های تحقیق نشان داد که کارآمدی بازی تاثیر معناداری بر رشد ذهنی در کودکان پیش دبستان، همچنین تاثیر معناداری بر رشد عاطفی و در نهایت تاثیرمعناداری بر رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی منطقه 5 شهر تهران دارد. بحث و نتیجهگیری: بازی، موجب رشد عاطفی، اجتماعی، جسمانی و ذهنی کودک میشد. بازی در قالب بازی های پرتحرک و بازیهای فکری همیشه بهترین فعالیت طبیعی برای هر کودک بوده است. در جریان بازی، نیروهای روحی و جسمی کودک؛ یعنی دقت، حافظه، تخیل، نظم و ترتیب، چالاکی، مهارت، قدرت جسمانی و… رشد مییابند و علاوه بر اینها، بازی برای کودک، محرک و انگیزهای میشود در جهت کسب تجارب اجتماعی. کودک به طور طبیعی با بازی «خود» را بیان میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/2/16 | پذیرش: 1400/3/15 | انتشار: 1400/4/10