دوره 2، شماره 1 - ( فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی بهار 1400 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 124-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaii S. Play Efficiency in Mental, Emotional and Social Development of Pre-school Children. Early Childhood Health And Education 2021; 2 (1) :109-124
URL: http://jeche.ir/article-1-41-fa.html
رضایی صادق. کارآمدی بازی در رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی. 1400; 2 (1) :109-124

URL: http://jeche.ir/article-1-41-fa.html


چکیده:   (358 مشاهده)
چکیده مقدمه: بازی پاسخی برای رشد و تکامل استعدادها، قابلیتها، تواناییها و نیازهای ابتدایی و مقدماتی کودک است. پزوهش حاضر با هدف بررسی کارآمدی بازی در رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان پیش دبستان منطقه 5 شهر تهران انجام گردید. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر آزمایشی با طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده آزمودنیها در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شده اند. جامعه اماری شامل تعداد 120 نفر از کودکان پیش دبستان منطقه 5 شهر تهران بوده که از بین سه مهدکودک فعال انتخاب گردیدند. برای تعیین حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان 92 نفر انتخاب و پس از اخذ آزمون رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی از شرکت کنندگان افرادی که نمرات بالا یا پایین گرفتند حذف شده و تعداد30 نفر از آزمودنی ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه 15 نفر آزمایش و کنترل تقسیم شده اند سپس گروه آزمایش به مدت 10 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پژوهش حاضر شامل پرسشنامه نظریه ذهن قمرانی و همکاران(1385)، بلوغ عاطفی بهارگاوا(1991) و رشد اجتماعی وایلند(1953) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی همچون تحلیل کواریانس تک متغیره در نرم افزار spss نسخه 22 استفاده شد. یافته‌ها: یافته های تحقیق نشان داد که کارآمدی بازی تاثیر معناداری بر رشد ذهنی در کودکان پیش دبستان، همچنین تاثیر معناداری بر رشد عاطفی و در نهایت تاثیرمعناداری بر رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی منطقه 5 شهر تهران دارد. بحث و نتیجه‌گیری: بازی، موجب رشد عاطفی، اجتماعی، جسمانی و ذهنی کودک میشد. بازی در قالب بازی های پرتحرک و بازیهای فکری همیشه بهترین فعالیت طبیعی برای هر کودک بوده است. در جریان بازی، نیروهای روحی و جسمی کودک؛ یعنی دقت، حافظه، تخیل، نظم و ترتیب، چالاکی، مهارت، قدرت جسمانی و… رشد مییابند و علاوه بر اینها، بازی برای کودک، محرک و انگیزهای میشود در جهت کسب تجارب اجتماعی. کودک به طور طبیعی با بازی «خود» را بیان میکند.
متن کامل [PDF 1258 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/2/16 | پذیرش: 1400/3/15 | انتشار: 1400/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb