[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( دوره 2 شماره 3 فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی 1401 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
کارآمدی برنامه توانبخشی شناختی رایانه‌ای بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی
محمد علی پناه، میلاد حیدریان، معصومه پورمحمدرضای تجریشی*، وحید نجاتی، محسن واحدی
چکیده:   (50 مشاهده)
مقدمه: اختلال ریاضی یکی از انواع اختلال­های عصبی تحولی است و معمولا با مشکلاتی در یادگیری و حل مسائل ریاضی مشخص می­شود هدف پژوهش تعیین کارآمدی برنامه توانبخشی شناختی رایانه­ای بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی بود.
روش پژوهش: در مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل، 30 کودک به شیوه در دسترس از کودکان 8 تا 12 سال دارای اختلال ریاضی در شهر سنندج انتخاب شدند و با استفاده از آزمون ایران کی­مت مورد ارزیابی قرار گرفتند. تمامی کودکان به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه انفرادی (دو جلسه در هفته؛ هر جلسه 30 تا 45 دقیقه) برنامه توانبخشی شناختی رایانه­ای شرکت کردند و گروه کنترل فقط برنامه­های متداول در مدرسه را دریافت نمود. عملکرد ریاضی تمامی کودکان پس از آخرین جلسه آموزشی و پنج هفته پس از آن، دوباره اندازه­گیری شد. داده­های به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و به کمک SPSS 23  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌های تحلیل واریانس نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی رایانه­ای، بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی تأثیر معنادار نداشته است و بر مبنای مجذور اتا می­توان نتیجه گرفت که تنها 03/0 % از تغییرات در عملکرد ریاضی ناشی از دریافت برنامه توانبخشی شناختی رایانه­ای بوده است. بررسی روند زمانی دو گروه آزمایش و کنترل، بیانگر آن است که اثر زمان در هر دو گروه، معنادار نیست. با توجه به مجذور اتا می­توان  نتیجه گرفت که 28% از واریانس عملکرد ریاضی گروه آزمایش ناشی از دریافت برنامه توانبخشی شناختی رایانه­ای بوده است. به سخن دیگر، گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، روند یکنواخت داشته­اند و تفاوت مشاهده شده، معنادار نیست.
بحث و نتیجه­گیری: با توجه به عدم تأیید کارآمدی توانبخشی شناختی رایانه­ای بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی، نیاز به بررسی ها و پژوهش‌های بیشتر در این زمینه احساس می­شود.
 
واژه‌های کلیدی: برنامه توانبخشی شناختی رایانه‌ای، عملکرد ریاضی، اختلال ریاضی، کودکان
متن کامل [PDF 823 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/17 | پذیرش: 1401/2/30 | انتشار: 1401/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipanah M, Haidarian M, Pourmohamadreza-Tajrishi M, Nejati V, Vahedi M. The Efficacy of Computerized Cognitive Rehabilitation Software on Math Performance in Children with Dyscalculia. 3 2022; 2 (3)
URL: http://jeche.ir/article-1-58-fa.html

علی پناه محمد، حیدریان میلاد، پورمحمدرضای تجریشی معصومه، نجاتی وحید، واحدی محسن. کارآمدی برنامه توانبخشی شناختی رایانه‌ای بر عملکرد ریاضی کودکان دارای اختلال ریاضی. 1 1401; 2 (3)

URL: http://jeche.ir/article-1-58-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( دوره 2 شماره 3 فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4509