bahadorikhosroshahi J, Habibi-Kaleybar R, mesrabadi J, vagef L. (2023). The effectiveness of teaching self-monitoring strategies on cognitive processing and reading functions in dyslexic students.
Journal of Childhood Health and Education.
3(4), 51-62.
URL:
http://jeche.ir/article-1-104-fa.html
بهادری خسروشاهی جعفر، حبیبی کلیبر رامین، مصرآبادی جواد، واقف لادن. اثربخشی آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه بر پردازش شناختی و عملکردهای خواندن در دانش آموزان نارساخوان فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1401; 3 (4) :62-51
URL: http://jeche.ir/article-1-104-fa.html
1- شهید مدنی
چکیده: (1768 مشاهده)
مقدمه: یکی از رایجترین اختلالهای یادگیری در دانشآموزان، نارساخوانی است که پیامدهای منفی بسیاری به دنبال دارد. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه بر پردازش شناختی و عملکردهای خواندن در دانشآموزان نارساخوان بود.
روش: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و طرح پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع سوم ابتدایی شهر تبریز که در سال تحصیلی 1400-1399 به عنوان واجدین اختلال یادگیری خواندن و نارساخوانی از طرف مدارس مقطع ابتدایی به مرکز اختلالات یادگیری شهر تبریز معرفی شدهاند، بودند. نمونه آماری این پژوهش را 30 نفر از دانشآموزانی را که به مرکز اختلالات یادگیری شهر تبریز مراجعه کردند، تشکیل دادند. دانش آموزان جهت انجام این پژوهش، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و پس از کسب رضایت از والدین، در این مطالعه شرکت کرده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری داده ها از آزمون های آگاهی واج شناختی سلیمانی و دستجردی، عملکردهای توجه رازولد و آزمون هوشی وکسلر استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که راهبردهای خودنظارتی توجه بر پردازش شناختی و عملکردهای خواندن دانشآموزان تأثیر دارد. در واقع آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه باعث افزایش پردازش شناختی و عملکردهای خواندن در دانشآموزان میشود.
نتیجهگیری: توجه به آموزش راهبردهای خودنظارتی توجه نقش مهمی در بهبود جنبههای خواندن دانشآموزان نارساخوان دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/10/29 | پذیرش: 1401/11/30 | انتشار: 1401/12/27