Shirmohammadi F, Mousavi N, Kakavand A, Abbasi N, Dabiri T. (2024). The Mediating Role of Parental Stress in the Relationship Between Mindful Parenting and Behavioural Problems in Preschool Children.
Journal of Childhood Health and Education.
5(1), : 6 doi:
10.32592/jeche.5.1.67 URL:
http://jeche.ir/article-1-172-fa.html
1- کارشناس ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2- دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
3- کارشناس ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران
چکیده: (945 مشاهده)
زمینه و هدف: این مطالعه نقش میانجی استرس والدین را در ارتباط بین والدین آگاهانه و مشکلات رفتاری در مادران کودکان پیش دبستانی بررسی می کند. فرض بر این است که فرزندپروری ذهن آگاهانه که با آگاهی و حضور بدون قضاوت در رابطه والد-کودک مشخص میشود، تأثیر مستقیمی بر رفتار کودکان دارد. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مادران کودکان پیشدبستانی شهر قزوین در سال 1403-1402 بود که از بین آنها 220 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه فرزندپروری ذهنآگاهانه مک کافری و همکاران (2015)، پرسشنامه استرس والدینی آبیدین (1995) و پرسشنامه مشکلات رفتاری کودکان شهیم و یوسفی(1378) بود. برای تحلیل مدل علی از الگویابی تحلیل مسیر و نرم افزار ایموس 24 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشانگر برازش کامل مدل با دادهها بود. همچنین نتایج تأثیر مستقیم و معناداری را بین والدگری ذهنآگاهانه و استرس والدینی با مشکلات رفتاری کودکان نشان داد. همچنین تحلیل نقش میانجی نشان داد که استرس والدینی در ارتباط بین والدگری ذهنآگاهانه با مشکلات رفتاری کودکان نقش میانجی دارد. نتیجهگیری: در تدوین مداخلههای روانشناختی جهت کنترل و درمان مشکلات رفتاری کودکان، باید به نقش والدگری ذهنآگاهانه و استرس والدینی توجه ویژه مبذول شود. همچنین ضروری است درمانگران با در نظر گرفتن این متغیرها برنامههای نظارت و کنترل مناسبی برای این مشکلات رفتاری، طراحی و اجرا کنند
شمارهی مقاله: 6
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/8/5 | پذیرش: 1402/11/9 | انتشار: 1403/2/1