دوره 5، شماره 1 - ( دوره 5، شماره 1 (پیاپی 15) 1403 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 93-80 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamsi Pour P, Entezari M, Haydari M, Kamani P. (2024). The effect of children's attitude towards playing in green space on motor creativity in Corona. Journal of Childhood Health and Education. 5(1), : 7 doi:10.32592/jeche.5.1.80
URL: http://jeche.ir/article-1-183-fa.html
شمسی پور دهکردی پروانه، انتظاری مرضیه، حیدری مهتاب، کمانی پروین. تاثیر نگرش کودکان نسبت به بازی در فضای سبز بر خلاقیت حرکتی در دوران کرونا فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1403; 5 (1) :93-80 10.32592/jeche.5.1.80

URL: http://jeche.ir/article-1-183-fa.html


1- دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران ایران
2- دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم ورزشی، تهران، ایران
چکیده:   (693 مشاهده)
زمینه و هدف: محدودیت­های ایجاد شده در محیط بازی عملکرد و خلاقیت حرکتی کودکان را تحت تاثیر قرارداه است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر نگرش مثبت و منفی به بازی در فضای طبیعت بر خلاقیت حرکتی کودکان ۸تا۱۰سال بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه ای و جامعه آماری 124 شرکت کننده دختر و پسر با دامنه سنی 8 تا 10 سال در سال تحصیلی 1400-1399 از شهرستان الیگودرز به روش نمونه گیری داوطلبانه و بر اساس معیار­های ورود به مطالعه در پژوهش شرکت کردند. کودکان بر اساس پرسشنامه‌ی نگرش مثبت و منفی والدین و کودکان نسبت به بازی در فضای باز به دو گروه (۷۱ نفره با نگرش مثبت نسبت به بازی در فضای باز و ۵۳ نفره با نگرش منفی نسبت به بازی در فضای باز) تقسیم شدند. سپس به اندازه‌گیری آزمون خلاقیت حرکتی پرداخته شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه نگرش مثبت و منفی(ATOP) و آزمون خلاقیت حرکتی برچ می‌باشند. یافته‌ها: برای آزمون فرضیه‌ها نیز از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۱محاسبه و نرم‌افزار AMOS نسخه 22 با سطح معنا داری ۰۵/۰ تحلیل شد. بر اساس یافته‌های تحقیق بین نگرش والدین نسبت به بازی در فضای طبیعت در مولفه های روانی(001/0=p)، ابتکار(001/0=p)، انعطاف پذیری(001/0=p) و خلاقیت حرکتی(001/0=p) تفاوت وجود داشت. والدینی که نگرش مثبتی نسبت به بازی در فضای طبیعت داشتند دارای کودکانی می‌باشند که در هر سه مولفه ی(روانی، ابتکار و انعطاف‌پذیری) خلاقیت حرکتی، نمره‌ی بالایی دارند. نتیجه‌گیری: بازی در فضای طبیعت باعث افزایش خلاقیت حرکتی کودکان می‌شود، لذا پیشنهاد می‌شود که معلمان تربیت‌بدنی از این رویکرد در مدارس استفاده کنند
شماره‌ی مقاله: 7
متن کامل [PDF 572 kb]   (353 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/9/20 | پذیرش: 1403/1/18 | انتشار: 1403/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb