Ghasemi E, Agharebparast Z, Jafari A. (2024). Effectiveness of Story-Telling on Affective Perspective Taking and Social Problem Solving among Elementary School Girl Students.
Journal of Childhood Health and Education.
5(1), : 3 doi:
10.32592/jeche.5.1.30 URL:
http://jeche.ir/article-1-200-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
2- دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران ، تهران، ایران.
3- دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
چکیده: (591 مشاهده)
زمینه و هدف: داشتن مهارتهای لازم در برخورد با مشکلات و چالشها از نیازهای ضروری است که باید در سنین کم به کودکان آموزش داده شود. لذا این پژوهش به بررسی آموزش دیدگاهگیری عاطفی و حلمسئله اجتماعی به روش قصهگویی پرداخته است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع طرح نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل و جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تهران بودند، که تعداد 30 نفر از مدارس دخترانه ابتدایی شهر تهران با روش نمونهگیری در دسترس از منطقه ۵ انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار سنجش این پژوهش، پرسشنامه دیدگاه گیری عاطفی (APT) محمدی و امیری (1395) و پرسشنامه تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی (SPSI-R) دزوریلا و همکاران (2002) بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 50 دقیقهای تحت آموزش قصه گویی قرار گرفتند. یافتهها: جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل تحلیل کوواریانس یک و چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد، قصهگویی بر دیدگاهگیری عاطفی و تمامی خرده مقیاسهای حل مسئله اجتماعی به جز سبک تکانشی / بی احتیاطی تأثیر معناداری دارد (05/0< P). نتیجهگیری: قصهگویی بر ارتقای دیدگاهگیری عاطفی و حل مسئله اجتماعی دانشآموزان دختر مؤثر است. لذا اگر آموزش این مهارتها در سطح مدارس ابتدایی به شیوه قصهگویی انجام شود، علاوه بر بهبود رابطه دانشآموزان با یکدیگر منجر به برخورد مناسبتر آنان با چالشها و مسائل میگردد
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/10/21 | پذیرش: 1403/1/7 | انتشار: 1403/2/1