دوره 6، شماره 1 - ( دوره 6، شماره 1 (پیاپی 19) 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.14020278

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasti M M, Belyad M R, Nasri S. (2025). The Effectiveness of Rehabilitation Exercises With and Without Counseling Patterns on the Visual and Auditory Working Memory of Students With Writing Disorders. Early Childhood Health And Education. 6(1),
URL: http://jeche.ir/article-1-277-fa.html
محمودی میمند هستی، بلیاد محمدرضا، نصری صادق. اثربخشی تمرینات توان‌بخشی با و بدون الگوهای مشاوره‌ای بر حافظه فعال دیداری و شنیداری دانش‌آموزان دارای اختلال نوشتن فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1404; 6 (1)

URL: http://jeche.ir/article-1-277-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیارگروه روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
3- دانشیارگروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده:   (640 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینات توان‌بخشی با و بدون الگوهای مشاوره‌ای بر حافظه فعال دیداری و شنیداری دانش‌آموزان دارای اختلال نوشتن انجام گردید.
روش پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی و نیمه‌آزمایشی بود که به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر دارای اختلال نوشتن پایه ششم مدارس دولتی عادی در منطقه 4 شهر کرج بود. بدین منظور 45 نفر از بین جامعه آماری به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری (گروه تمرین توانبخشی، گروه تمرین توانبخشی+مشاوره، و گروه کنترل) قرار گرفتند. در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون از آزمون حافظه فعال دیداری و شنیداری (وکسلر، 1986)، استفاده گردید. مداخلات توانبخشی در 10 جلسه 60 دقیقه‌ای برای گروه توانبخشی به صورت گروهی اجرا شد. جلسات مشاوره‌ای نیز در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای برای گروه مشاوره اجرا گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری (مانکووا) و آزمون تعقیبی بونفرونی در محیط نرم‌افزار SPSS-26 در سطح 05/0 استفاده گردید.
یافته‌ها: تمرینات توان‌بخشی با و بدون الگوهای مشاوره‌ای بر بهبود حافظه فعال دیداری و شنیداری دانش‌آموزان دارای اختلال نوشتن، تأثیر معنادار دارد (05/0>P). با این‌حال، تمرینات توان‌بخشی با الگوهای مشاوره‌ای تأثیر بیشتری نسبت به تمرینات توان‌بخشی بدون الگوهای مشاوره‌ای بر بهبود حافظه فعال دیداری و شنیداری دانش‌آموزان دارای اختلال نوشتن داشت (05/0>P).
بحث و نتیجه‌گیری:‌ درصورتی که از الگوهای مشاوره‌ای در کنار تمرینات توان‌بخشی استفاده شود، می‌توان بهبود حافظه فعال دیداری و شنیداری را در دانش‌آموزان دارای اختلال نوشتن شاهد بود.
 
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/8 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb