دوره 6، شماره 1 - ( دوره 6، شماره 1 (پیاپی 19) 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sanago Moharer G R, Ajloo M, Karbalaie Hasani P, Shariati F. (2025). The mediating role of emotional and interpersonal difficulties in the relationship between defense mechanisms and suicidal ideation in mothers with mentally retarded children. Journal of Childhood Health and Education. 6(1),
URL: http://jeche.ir/article-1-289-fa.html
ثناگو محرر غلامرضا، عاجلو محمود، کربلایی حسنی پریسا، شریعتی فاطمه. نقش واسطه‌ای دشواری‌های هیجانی و بین فردی در رابطه بین سازوکارهای دفاعی و اندیشه‌پردازی خودکشی در مادران دارای کودک کم توان ذهنی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1404; 6 (1)

URL: http://jeche.ir/article-1-289-fa.html


1- استادیار گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
2- دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
3- دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
4- دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران
چکیده:   (1084 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه ­ای دشواری­ های هیجانی و بین فردی در رابطه بین سازوکارهای دفاعی و اندیشه­ پردازی خودکشی در مادران دارای کودک کم توان ذهنی بود.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمام مادران دارای کودک کم توان ذهنی در شهر اراک در پاییز و زمستان سال 1402 بود که از میان آن­ها به روش در دسترس 270 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سازوکارهای دفاعی-40 اندروز و همکاران (1993)؛ پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان گراتز و روئمر (2004)؛ مقیاس دشواری­های بین­فردی-47 پیلکونیس و همکاران (1996) و مقیاس شناخت‌های خودکشی رود و همکاران (2010) بود. برای تحلیل داده ­ها از روش الگویابی معادله­ های ساختاری استفاده شد.
یافته ­ها: در پژوهش حاضر ضریب مسیر غیرمستقیم بین سازوکارهای پخته و اندیشه ­پردازی خودکشی (β=-0.339, P=0.01) و سازوکارهای ناپخته و اندیشه­ پردازی خودکشی (β=0.255, P=0.01) در سطح 0/01 معنادار بود.
بحث و نتیجه‌گیری: دشواری­های هیجانی و بین فردی در رابطه بین سازوکارهای دفاعی و اندیشه­پردازی خودکشی در مادران دارای کودک کم توان ذهنی نقش واسطه ­ای دارند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/30 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb