دوره 4، شماره 1 - ( فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1402 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 93-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarei Bideskan N, Keramati H, Arab zadeh M. (2023). Study of structural relations of epistemic emotions, epistemological beliefs with mathematical motivation in students. Early Childhood Health And Education. 4(1), : 6 doi:10.32592/jeche.4.1.81
URL: http://jeche.ir/article-1-118-fa.html
زارعی بیدسکان نرگس، کرامتی هادی، عرب زاده مهدی. روابط ساختاری هیجانات معرفتی، باورهای معرفت‌شناختی با انگیزش ریاضی در دانش آموزان مقطع ابتدایی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1402; 4 (1) :93-81 10.32592/jeche.4.1.81

URL: http://jeche.ir/article-1-118-fa.html


1- دانشگاه خوارزمی تهران
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (1392 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مشخص نمودن روابط ساختاری هیجانات معرفتی، باورهای معرفت‌شناختی و انگیزش ریاضی در دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی بود.
روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف بنیادی و ازلحاظ نحوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش از دو روش اسنادی و میدانی برای گردآوری اطلاعات استفاده‌شده است. جامعه آماری شامل کلیه‌ی دانش‌آموزانی است که در سال تحصیلی 98-97 در دبستان‌های شهرستان فردوس مشغول به تحصیل بودند. برای سازگاری با الگوی معادلات ساختاری حجم نمونه می‌تواند بین ۵ تا ۱۵ مشاهده به ازای هر متغیر اندازه‌گیری شده تعیین شود ، ازاین‌رو حجم نمونه‌ی پژوهش حاضر با توجه به تعداد گویه ها 300 نفر بود. مشارکت‌کنندگان در پژوهش با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش، شامل پرسشنامه هیجانات معرفتی پکران(2016) ، پرسشنامه باورهای معرفت‌شناختی شومر(2009)، پرسشنامه انگیزش ریاضی کورتر(2005) و یک آزمون محقق ساخته‌ی ریاضی بود. به‌منظور استخراج ویژگی‌های توصیفی آزمودنی‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی از قبیل؛ میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی (تحلیل مسیر) استفاده شد و جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 22  و لیزرل 5/8 استفاده‌شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان داد هیجانات معرفتی بر روی انگیزش ریاضی اثر مستقیم معنادار با ضریب09/3 و باورهای معرفت‌شناختی بر روی هیجانات معرفتی اثر مستقیم معنادار با ضریب 79/1 را دارا است. همچنین باورهای معرفت‌شناختی بر روی انگیزش ریاضی اثر مستقیم معنادار ندارد ولی اثر غیرمستقیم معنادار با ضریب 5311/5 را دارا است.
نتیجه‌گیری: ازاین‌رو پیشنهاد می شود معلمان، مربیان و برنامه ریزان درسی به عناصر مربوط به رشد باورهای معرفت‌شناختی و انگیزه ریاضی توجه کافی داشته باشند و تمام عناصر برنامه درسی ازجمله اهداف، روش‌ها و محتوا در راستای شکل‌گیری باورهای معرفت شناختی و انگیزه ریاضی فراگیران طراحی و مورد ارزیابی صحیح قرار گیرند
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 849 kb]   (184 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/1/16 | پذیرش: 1402/3/19 | انتشار: 1402/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb