Mohammad Babaei R, Maadani S, Fekrazad H. (2023). The contexts of Authorship of children (based on the lived experience of child authors of Tehran institute of Intellectual Development Center).
Early Childhood Health And Education.
4(1), : 3
URL:
http://jeche.ir/article-1-130-fa.html
محمد بابایی رضا، معدنی سعید، فکرآزاد حسین. بستر و زمینههای نویسندگی کودکان( بر اساس تجربه زیسته کودکان نویسنده کانون پرورش فکری کودکان شهر تهران) فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1402; 4 (1) :50-39
URL: http://jeche.ir/article-1-130-fa.html
1- دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
2- دانشگاه آزادی اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده: (1416 مشاهده)
چکیده
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش درک تجربه زیسته و واکاوی معنای پدیده کودک نویسنده از دید خود کودکان نویسنده است. پدیده کودک نویسنده بیشک موضوع جدیدی در دنیای انسانی نیست ولی توجه به آن، بویژه در ایران بسیار جدید است. نویسنده کسی است که حرفی نو یا نگاهی نو را با بیانی نو ارائه می کند و با کاربست روشها و شگردهای گوناگون نویسندگی، برمخاطب خود تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم میگذارد. در واقع نویسندگی همان هنر پروراندن مطلب است. یکی از ابزارهای اصلی کودکان برای اندیشه، نوشتن است و باید کوشید این فرصت برای کودکان ایجاد شود تا دست به آفرینش ادبی بزنند.. جامعهشناسی جدیدکودکی تعریف از کودکی را تغییر داده و نوع نگاه و تعامل اعضای بزرگسال جامعهها را دگرکون کردهاست،رویکرد نوین به دنبال برجستهسازی و اهمیتبخشیدن به کودک به عنوان سوژه کنونی و نه بزرگسالان فرداست. در واقع بودن(Being) کودکانی از شدنشان(Becoming) مهمتر است.
روش: این مطالعه پژوهشی کیفی است در سنت پدیدارشناسی هوسرلی( توصیفی) و منطق نمونه گیری نیز منطق کیفی و بر پایه قاعده اشباع نظری، در تعیین حجم نمونه، در پژوهشهای کیفی است .در این پژوهش برای جمع آوری دادهها از روش انجام مصاحبه های عمیق ساختار نیافته استفاده شده است و نمونهها 35 نفر و از میان کودکان نویسنده کانون پرورش فکری کودکان شهر تهران انتخاب شدهاند.
یافتهها:این بخش از پژوهش که 36 کد باز حاصل از مصاحبهها در قالب4 مقوله فرعی با عنوان انگیزههای شروع نویسندگی، مشوقهایی برای استمرار نویسندگی و روش آشنایی با برنامه ادبی کانون، نوشتههای داستانی تاثیرپذیر از کلاس ادبی کانون شامل میشود بستر و زمینه های نویسندگی کودکان را شکل میدهد
بحث و نتیجهگیری: برای تربیت هر انسانی وجود بستری مناسب ضروری است و در بسترمناسب کودک رشد می کند و بالنده میشود و به بیان جامعهشناسان اجتماعی میشود. در این راستا، لازم است که زمینه رشد و توسعه کودک نویسند و فرصتهای آفرینش ادبی را فراهم ساخت و از آن به سوی شکوفایی خلاقیت، توسعه ارتباط انسانی،تفکر خلاق و انتقادی... حرکت کرد و در نهایت می توان به ارتقا کیفیت زندگی کودک،خانواده و جامعه اندیشد.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/25 | پذیرش: 1402/3/10 | انتشار: 1402/3/31