دوره 5، شماره 3 - ( دوره 5، شماره 2 (پیاپی 17) 1403 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 62-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yekta M R. (2024). Investigating the Mediating role of Computer Anxiety in the Relationship between Self-Efficacy and Academic Performance of 7-12 Year Old Students. Early Childhood Health And Education. 5(3), : 5
URL: http://jeche.ir/article-1-168-fa.html
یکتا محمدرضا. بررسی نقش میانجی اضطراب رایانه در رابطه خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان 7 تا 12 ساله فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (3) :62-53

URL: http://jeche.ir/article-1-168-fa.html


واحد خوراسگان (اصفهان)
چکیده:   (420 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی اضطراب رایانه در رابطه خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان 7 تا 12 ساله در دوره آموزش مجازی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی-همبستگی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها به صورت کمی با ابزار استاندارد بود. جامعه آماری پژوهش والدین دارای دانش‌آموز 7 تا 12 سال (کلاس اول تا ششم) مدارس غیرانتفاعی شهر اصفهان در سال تحصیلی 02-1401 بودند که از میان آن‌ها تعداد 250 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه عملکرد تحصیلی مجازی ایرائولا-رئال و همکاران (2023)، پرسشنامه خودکارآمدی رایانه مورفی و همکاران (1989) و پرسشنامه اضطراب رایانه هاینس (1987) استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل مسیر در نرم افزار SPSS نسخه 27 و AMOS استفاده گردید. یافته‌ها: آنچه از یافته‌ها برآمد این بود که همبستگی مطلوبی بین متغیرهای مورد بررسی وجود داشته است  و قابلیت پیش‌بینی عملکرد تحصیلی برای هر دو گروه دانش‌آموز در خصوص خودکارآمدی رایانه نسبت به اضطراب رایانه، بیشتر بود (66/0 در مقابل 30/0- برای پسران و 76/0 در مقابل 29/0- برای دختران) و در صورتی که اضطراب رایانه را متغیر میانجی فرض کنیم، این متغیر به میزان 31 درصد می‌تواند در رابطه بین خودکارآمدی رایانه و عملکرد تحصیلی نقش میانجی داشته باشد. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه امروزه فناوری دیجیتال فراگیر شده است و بر روی بیشتر حوزه های زندگی از جمله آموزش تاثیر ویژه گذاشته است؛ استفاده از منابع فناورانه انکار ناپذیر است بنابراین توانایی استفاده از آن‌ها ضروری است. از این رو در مشاوره‌های تحصیلی که در مدارس ارائه می‌شود، پیشنهاد می‌شود با توجه به وضعیت آموزش الکترونیکی و حرکت به سمت آموزش مجازی به بحث آموزش فناوری های لازم پرداخته شود
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 435 kb]   (108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/7/13 | پذیرش: 1403/2/25 | انتشار: 1403/3/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb