Soleimankhan S, Johari Fard R, Hafezi F. (2024). The effectiveness of play therapy with an attachment approach on self-regulation and resilience of students with attention deficit hyperactivity disorder in Tehran.
Early Childhood Health And Education.
4(4), 103-118. doi:
10.32592/jeche.4.4.103 URL:
http://jeche.ir/article-1-180-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
3- دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده: (518 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضربا هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی با رویکرد دلبستگی بر خودتنظیمی و تابآوری دانشآموزان پسر با نارسایی توجه –بیش فعال اجرا شد. روش پژوهش: این پژوهش، از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده که از نوع نیمه آزمایشی دارای پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر 9تا 11 ساله دوره ابتدایی که به دلیل داشتن نشانههای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی در سال تحصیلی 1402-1401 به مراکز مشاوره و روانشناسی مراجعه کردند، تشکیل میدهند. برای انتخاب نمونه تحقیق، تعداد20 نفر برای هر گروه به شکل نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به شکل گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه کانرز فرم والد، پرسشنامه راهبرهای یادگیری خودتنظیمی و مقیاس توانمندیهای اجتماعی –هیجانی و تاب آوری استفاده شد. گروه آزمایشی تحت بازی درمانی با رویکرد دلبستگی (10 جلسه 60 دقیقه ای) قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری انجام شد. نتایج نشان دادند بازی درمانی با رویکرد دلبستگی به بهبود خودتنظیمی و تابآوریدر مرحلۀ پسآزمون منجر میشود و این تأثیر در مرحلۀ پیگیری نیز منجر به بهبود خودتنظیمی و تابآوری انجامید که نشان دهنده تداوم اثربخشی بازی درمانی با رویکرد دلبستگی بوده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، اجرای درمان بازی درمانی با رویکرد دلبستگی برای دانشآموزان با نارسایی توجه/ بیش فعالی میتواند موجب افزایش خودتنظیمی و تابآوری در آنها شود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/9/7 | پذیرش: 1402/10/23 | انتشار: 1402/11/13