Mirhosseini M, Dortaj F, Barzegar M, Yosefi E. (2024). Effectiveness of Serious Games on Attention, Planning/Organization and Social Interactions of Children with ADHD.
Early Childhood Health And Education.
5(3), : 1
URL:
http://jeche.ir/article-1-191-fa.html
میرحسینی مریم السادات، درتاج فریبرز، برزگر مجید، یوسفی عماد. تبیین اثر بخشی بازیجدی بر توجه، برنامهریزی/ساماندهی و تعاملات اجتماعی کودکان دچار اختلال نقصتوجه بیشفعالی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (3) :16-1
URL: http://jeche.ir/article-1-191-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی قشم
2- دانشگاه علامه طباطبایی
3- دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
چکیده: (510 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (ADHD) یکی از شایع ترین اختلالات در دوران کودکی است. درمان موثر معمولاً نیازمند پیروی مستمر از برنامه تجویز شده است. این مطالعه تأثیر بازی های جدی (FB) را بر توجه، برنامه ریزی / سازماندهی و تعاملات اجتماعی در کودکان مبتلا به ADHD بررسی کرد. روش پژوهش: با استفاده از طرح شبه آزمایشی، 30 کودک مبتلا به ADHD (18 پسر و 12 دختر، سن 9-11 سال) از مراکز مشاوره تحصیلی در شیراز در سال تحصیلی 1402-1401 انتخاب شدند. پس از همتراز کردن، آنها به صورت تصادفی به گروه آزمایشی یا کنترل اختصاص یافتند. هر دو گروه دارو دریافت کردند، اما فقط گروه آزمایشی برای 12 جلسه در طول شش هفته آموزش دید. داده ها با استفاده از سه پرسشنامه: کانرز، علائم کوتاه کودکان و مهارت های اجتماعی ماتسون که به ترتیب توجه، برنامه ریزی / سازماندهی و تعاملات اجتماعی را ارزیابی کردند، جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ANCOVA) در SPSS-22 انجام شد. مقایسه گروه ها با استفاده از آزمون های تعقیبی لوین و بونفرونی انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بازی جدی FB تأثیر معنی داری بر برنامه ریزی / سازماندهی و تعاملات اجتماعی دارد. با این حال، تفاوت معنی داری در نمرات توجه بین گروه آزمایشی و کنترل وجود نداشت. نتیجهگیری: استفاده از فناوری های جدید، مانند بازی جدی، رویکردی امیدبخش برای توانبخشی افراد مبتلا به ADHD ارائه می دهد. مداخلات سلامت الکترونیک می تواند گزینه درمانی هزینه کم و قابل دسترسی برای کودکان مبتلا به این اختلال فراهم کند
شمارهی مقاله: 1
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/8/1 | پذیرش: 1402/10/20 | انتشار: 1403/3/17