Pahdizadeh M, Pakdaman M, Ebrahimpor M, Saeidi A. (2024). Developing and validating the self-regulation training package for creative display and determining its effectiveness in motivating the academic progress of elementary school students..
Early Childhood Health And Education.
5(1), : 2
URL:
http://jeche.ir/article-1-207-fa.html
مهدی زاده مرتضی، پاکدامن مجید، ابراهیم پور مجید، سعیدی علی. تدوین و اعتبار یابی بسته آموزش خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق و تعیین اثربخشی آن برانگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (1) :29-17
URL: http://jeche.ir/article-1-207-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائنات، ایران
2- نویسنده مسئول، استادیار روانشناسی، واحد قائنات، دانشگاه آزاد اسلامی، قائن، ایران.
3- استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4- استادیار گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان. تهران, ایران
چکیده: (673 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف تدوین و اعتبار یابی بسته آموزشی خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق و تعیین اثربخشی آن برانگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش: روش ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﺮﺣﻠﮥ ﺗﺪویﻦ و اعتبار یابی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، روش توصیفی - ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﻮد. برای اعتبار یابی برنامه از روش روایی محتوایی بـه شـیوۀ متخصصان 10 نفری و از دو ضریب نسبی روایی محتوا، شاخص روایی محتوا استفاده شد. روش پژوهش حاضر در بخش کمی ازنظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت دادهها شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم دوره ابتدایی شهر گناباد در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بود. با توجه به هدف پژوهش، نمونهای به حجم 30 نفر از دانش آموزان با استفاده از نمونهگیری در دسترس و با توجه به ملاکهای ورود و خروج انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه بهصورت تصادفی قرار گرفتند. شرکتکنندگان در مراحل پیشآزمون، مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) را تکمیل کردند؛ و سپس در طول فرایند مداخله گروه آزمایش، بسته آموزشی در طی 9 جلسه 90 دقیقهای دریافت و گروه گواه آموزش معمول روزانه را دریافت کردند. پس از پایان مداخله، هر دو گروه بار دیگر در مراحل پسآزمون به مقیاس انگیزش پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل گوواریانس تک متغیری و بهوسیله نرمافزار spss.26 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که حداقل و حداکثر میزان شاخص ضریب نسبی روایی محتوا ( CVI) برای هر ماده یا جزء برنامه به ترتیب (8/0 و 1) و حداقل و حداکثر شاخص روایی محتوا (CVR) برای هر ماده یا جزء برنامه به ترتیب (7/0 و 1) به دست آمد. بسته آموزشی خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق نسبت به گروه گواه برانگیزش تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی اثربخشی معناداری داشت. نتیجهگیری: به نظر میرسد بسته آموزشی خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق دانش آموزان ابتدایی از رواﻳﻰ ﻣﺤﺘﻮاﻳﻰ ﻣﻨﺎﺳﺒﻰ برخوردار اﺳﺖ و رواﻳﻰ ﻻزم را ﺑﺮای ﻛﺎرﺑﺮدﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻰ، ﺑﺎﻟﻴﻨﻰ و ﭘﮋوﻫﺸﻰ دارد و میتواند نقش قابلتوجهی در کاهش مشکلات تحصیلی دانش آموزان داشته باشد.
شمارهی مقاله: 2
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/10/23 | پذیرش: 1403/1/7 | انتشار: 1403/2/1