XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
چکیده:   (607 مشاهده)
زمینه و هدف: نظر به اینکه در خانواده‌های بیماران اختلال شخصیت مرزی، والدین تجربه‌های هیجانی دردناک فرزندشان را ناچیز و بی‌اهمیت قلمداد می‌کنند و حتی آن‌ها را به نقص‌های شخصی خود کودک نسبت می‌دهند؛ پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهش‌های انجام‌شده مرتبط با اختلال شخصیت مرزی در سال 1402 انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش‌های آمیخته‌بود. این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب و نرم‌افزار جامع فراتحلیل نسخه چهارم (CMA4) به جستجوی مقالات مرتبط با موضوع اختلال شخصیت مرزی کودکان زیر 8 سال در پایگاه‌های معتبر فارسی زبان شامل پایگاه اطلاعاتی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، پایگاه جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، سامانه جامع مجلات داخلی، پرتال جامع مقالات علوم انسانی، پایگاه مجلات تخصصی نور، کتابخانه دیجیتالی تبیان، سامانه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و موتور جستجوی مرکز توسعه علوم و فناوری پیشرفته و پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر خارجی شامل Springer، ScienceDirect، Google Scholar، Elsevier، Dart-Europe.eu، Etd.Lsu.edu و Zpid.de که واجد شرایط ورود به پژوهش و مرتبط با علل و عوامل اختلال شخصیت مرزی بودند، پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش شامل مقالات بازه زمانی 2013 الی 2023 معادل 1392 الی 1402 در حوزه اختلال شخصیت مرزی بوده است. بعد از بازیابی آثار بازیابی شده تعداد تعداد 38 مقاله داخلی و 27 مقاله خارجی معیارهای بررسی پژوهش را داشتند و به‌عنوان نمونه بررسی انتخاب شدند یافته‌ها: نتیجه فراتحلیل 45 متغیر نشان داد که متغیرهای، خصیصه‌های هیجانی اولیه، عزت‌نفس، افسردگی، درد روانی، روابط ابژه، تروما، ذهنی‌سازی، بدتنظیمی هیجان، ارزش خود، دشواری در تنظیم هیجان، ذهن آگاهی، مقابله معنوی منفی، مهارت‌های ارتباطی، انعطاف‌پذیری روانشناختی و شفقت به خود بیشترین تأثیر را بر اختلال شخصیت مرزی داشته‌اند. یافته‌ها هم‌چنین نشان داد که ناهمگونی بین اندازه‌های اثر مشاهده شده دال بر وجود متغیرهای میانجی است که نتایج تحقیقات را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. نتیجه‌گیری: بررسی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اختلال شخصیت مرزی با عوامل متعددی مرتبط است. این ارتباطات متقابل نشان‌دهنده پیچیدگی اختلال و ضرورت رویکردهای درمانی چندبعدی و متناسب با نیازهای فردی هر بیمار است.
متن کامل [PDF 695 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/18 | پذیرش: 1403/1/28 | انتشار: 1403/3/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb