دوره 5، شماره 3 - ( دوره 5، شماره 2 (پیاپی 17) 1403 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 117-104 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

seifi A, aghajani A, jafarian yasar H. (2024). The effectiveness of teaching methods to change and modify behavior to mothers On the level of aggression in hyperactive children, with the moderating role of mothers' anxiety. Early Childhood Health And Education. 5(3), : 9
URL: http://jeche.ir/article-1-223-fa.html
سیفی ابوالفضل، آقاجانی احمد، جعغریان یسار حمید. اثر بخشی آموزش روش های تغییر و اصلاح رفتار به مادران بر میزان پرخاشگری در کودکان بیش فعال، با نقش تعدیل کنندگی اضطراب مادران فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (3) :117-104

URL: http://jeche.ir/article-1-223-fa.html


چکیده:   (309 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثر بخشی آموزش روشهای تغییر و اصلاح رفتار، به مادران، بر میزان پرخاشگری در کودکان بیشفعال، با نقش تعدیلکنندگی اضطراب مادران، اجرا شد. روش پژوهش: در این پژوهش، از روش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه ناهمسان، استفاده شد. جامعه آماری، شامل مادران دارای فرزندان بیشفعال مراجعهکننده به کلینیکهای روانشناسی و روانپزشکی شهر قم در دامنه 7 تا 12 سال و در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که تعداد 60 نفر از آنان، بهروش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش، انتخاب شدند که از این میان، تعداد 30 نفر بهعنوان مادران مضطرب (15 نفر گروه آزمایشی و 15 نفر گروه گواه) و 30 نفر بهعنوان مادران غیر مضطرب (15 نفر گروه آزمایشی و 15 نفر گروه گواه) در گروهها به‌صورت تصادفی جایدهی شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سیاهه رفتاری کودک و پرسشنامه اضطراب بک، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و تحلیل کواری انس استفاده شد. یافته‌ها: یافتههای دادههای پژوهش، نشان داد که آموزش روشهای تغییر و اصلاح رفتار به مادران، در کاهش پرخاشگری کودکان بیشفعالی مؤثر بوده (05/0p<) و اضطراب مادران در رابطه بین آموزش روشهای تغییر و اصلاح رفتار به مادران و پرخاشگری کودکان بیشفعال، نقش تعدیلکنندگی داشت (520/0=F، 05/0>P). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که پس از آموزش به مادران، پرخاشگری کودکان، بهصورت معناداری کاهشی بوده و علاوه بر این، اضطراب مادران در رابطه بین آموزش روشهای تغییر و اصلاح رفتار به مادران و پرخاشگری کودکان بیشفعال، نقش تعدیلکنندگی داشت.
شماره‌ی مقاله: 9
متن کامل [PDF 788 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/26 | پذیرش: 1403/2/10 | انتشار: 1403/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb