دوره 6، شماره 1 - ( دوره 6، شماره 1 (پیاپی 19) 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.USWR.REC.1402.274

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri S, Mohammadi arya A, Karimzadeh M, Vahedi M. (2025). Determining the effectiveness of life skills training on behavioral problems and resilience of working children in Karaj (boys 7 to 13 years old). Early Childhood Health And Education. 6(1),
URL: http://jeche.ir/article-1-249-fa.html
طاهری سارا، محمدی آریا علیرضا، کریم زاده منصوره، واحدی محسن. تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی برمشکلات رفتاری و تاب آوری کودکان کار در شهرکرج( پسران 7 تا 13 سال) فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1404; 6 (1)

URL: http://jeche.ir/article-1-249-fa.html


1- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
2- گروه آموزشی پیش از دبستان ؛دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛ تهران؛ ایران
چکیده:   (139 مشاهده)
هدف و زمینه: پژوهش حاضر به بررسی تعیین اثر بخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر مشکلات رفتاری و تاب آوری کودکان کار در شهر کرج پرداخته است.
روش پژوهش:  پژوهش حاضر از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و شامل دو گروه آزمایشی و کنترل، هر کدام 15 نفر، است. جامعه آماری پژوهش، کودکان کار پسر در بازه سنی 7 تا 13 سال شهر کرج بودند که در سال تحصیلی 2023-1403 در مراکز نگهداری کودکان کار این شهر دارای پرونده مددکاری بودند. نمونه‌گیری به صورت تمام شمار انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل آزمون آخن‌باخ (فرم گزارش معلم) (2001) و مقیاس تاب‌آوری کانر–دیویدسون(2003) (CD-RIS) بود. بسته آموزش مهارت‌های زندگی در 12 جلسه، هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه‌ای، اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS  نسخه 26 تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی بر مشکلات رفتاری کودکان کار در شهر کرج تاثیر معناداری دارد و موجب کاهش مشکلات در 5 بعد از 8 بعد کلی شده است. اما این آموزش تاثیر معناداری بر ارتقای تاب آوری کودکان نشان نداد.
نتیجه گیری: برای بهبود تاب‌آوری کودکان کار، نیاز به برنامه‌های آموزشی طولانی‌تر و جامع‌تر و توجه به عوامل محیطی است. با انجام این تغییرات، می‌توان امیدوار بود که برنامه‌های آموزشی بتوانند تأثیرات مثبت بیشتری بر روی تاب‌آوری و بهبود شرایط زندگی کودکان کار داشته باشند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/26 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb