دوره 6، شماره 1 - ( دوره 6، شماره 1 (پیاپی 19) 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: ندارد

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khojasteh S, Jadidi A. (2025). effectiveness of empathy group training based on cognitive and behavioral approach on social acceptance and self-expression of students. Early Childhood Health And Education. 6(1),
URL: http://jeche.ir/article-1-252-fa.html
خجسته سعیده، جدیدی اکبر، ارجمندی رویا. اثربخشی آموزش گروهی همدلی مبتنی بر رویکرد شناختی و رفتاری بر پذیرش اجتماعی و ابراز وجود دانش آموزان فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1404; 6 (1)

URL: http://jeche.ir/article-1-252-fa.html


1- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (28 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش گروهی همدلی مبتنی بر رویکرد شناختی و رفتاری بر پذیرش اجتماعی و ابراز وجود دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی وبا استفاده از طرح­های پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی شهر کرمان که در سال تحصیلی 2023-2024 بودند که تعداد 30 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای  انتخاب و در مرحله بعد با استفاده از روش انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری دو پرسشنامه ﻣﻘﺒﻮﻟﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻓﻮرد و راﺑﻴﻦ (1970) و ابراز وجود توسط گمبریل و ریجی  (۱۹۷۵) و پکیج مداخله پروتکل آموزش گروهی همدلی مبتنی بر رویکرد شناختی و رفتاری(وزیری و لطفی کاشانی،1386)استفاده شد. در این پژوهش جهت تحلیل یافته ها از نرم افزار   SPSSورژن 26 و جهت بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته ها: نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که آموزش گروهی همدلی مبتنی بر رویکرد شناختی و رفتاری بر پذیرش اجتماعی و ابراز وجود دانش آموزان موثر است. نتیجه گیری: بنابراین باتوجه به یافته های تحقیق پیشنهاد می شود، استفاده از آموزش گروهی همدلی مبتنی بر رویکرد شناختی و رفتاری در کارگاه های آموزشی و تربیتی بیش از پیش مورد توجه معلمان، مربیان پرورشی و والدین قرار گیرد.
کلمات کلیدی: مهارت همدلی، ابراز وجود، پذیرش اجتماعی

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/7 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb