زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش گروهی همدلی مبتنی بر رویکرد شناختی و رفتاری بر پذیرش اجتماعی و ابراز وجود دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی وبا استفاده از طرحهای پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی شهر کرمان که در سال تحصیلی 2023-2024 بودند که تعداد 30 نفر از دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در مرحله بعد با استفاده از روش انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری دو پرسشنامه ﻣﻘﺒﻮﻟﻴﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻓﻮرد و راﺑﻴﻦ (1970) و ابراز وجود توسط گمبریل و ریجی (۱۹۷۵) و پکیج مداخله پروتکل آموزش گروهی همدلی مبتنی بر رویکرد شناختی و رفتاری(وزیری و لطفی کاشانی،1386)استفاده شد. در این پژوهش جهت تحلیل یافته ها از نرم افزار SPSSورژن 26 و جهت بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته ها: نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که آموزش گروهی همدلی مبتنی بر رویکرد شناختی و رفتاری بر پذیرش اجتماعی و ابراز وجود دانش آموزان موثر است. نتیجه گیری: بنابراین باتوجه به یافته های تحقیق پیشنهاد می شود، استفاده از آموزش گروهی همدلی مبتنی بر رویکرد شناختی و رفتاری در کارگاه های آموزشی و تربیتی بیش از پیش مورد توجه معلمان، مربیان پرورشی و والدین قرار گیرد.
کلمات کلیدی: مهارت همدلی، ابراز وجود، پذیرش اجتماعی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/5/7 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1