Ethics code: 0009000982812419
fazlalizadeh R. (2025). Evaluating the role of multimedia on the creative thinking of female students of the second year of elementary school in Tehran from the point of view of teachers and administrators.
Early Childhood Health And Education.
6(1),
URL:
http://jeche.ir/article-1-260-fa.html
فضلعلی زاده رضا. ارزشیابی نقش چندرسانه ای ها بر تفکر خلاق دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی تهران از دیدگاه معلمان و مدیران فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1404; 6 (1)
URL: http://jeche.ir/article-1-260-fa.html
عضو هیات علمی ،گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ، سمنان ، ایران
چکیده: (29 مشاهده)
زمینه و اهداف: : هدف اصلی پژوهش حاضر ارزشیابی نقش چندرسانه ای ها بر تفکر خلاق دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی تهران از دیدگاه معلمان و مدیران است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و اجرای آن با بهره گیری از روش تحقیق زمینه یابی می باشد، جامعه آماری این تحقیق معلمان و مدیران دوره دوم ابتدایی مدارس دخترانه منطقه 5 تهران می باشد، تعداد کل معلمان دوره ابتدایی 1464 نفر می باشد که مشغول تدریس می باشند و تعداد مدیران 360 جامعه آماری نفر می باشد. جهت نمونه گیری از جدول کرجسی مورگان استفاده شده است. و نحوه نمونه گیری تصادفی طبقه بندی می باشد و حجم نمونه شامل 100 نفرمعلمان و40 نفر مدیران برآورد گردیده است. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون های نا پارامتریک کا اسکوایر ( خی دو ) استفاده شده است.
یافته ها:. : فرض صفر یعنی وجود تفاوت در توزیع نظرات دوگروه رد وفرض تحقیق تایید می شود . بین دیدگاه مدیران و معلمان در مورد نقش چند رسانه ای ها بر تفکر خلاق دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی منطقه 5 تهران تفاوتی وجود ندارد.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که معلمان و مدیران مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 5 تهران درمجموع، میزان نقش استفاده از چند رسانهای را در سطح زیاد ارزشیابی نموده اند. اگر چه این نقش به صورت صد درصدی نخواهد بود ولی با توجه به نتایج حاصله میتوان ادعا نمود که نقش استفاده از چند رسانهای برای آموزش دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی بر افزایش توانایی تفکر خلاق آنها در سطح نسبتاً بالایی است. و استفاده از این ابزار باعث بهبود نسبی تفکر خلاق دانش آموزان می گردد.
زمینه و اهداف: : هدف اصلی پژوهش حاضر ارزشیابی نقش چندرسانهایها بر تفکر خلاق دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی تهران از دیدگاه معلمان و مدیران است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و اجرای آن با بهره گیری از روش تحقیق زمینه یابی می باشد، جامعه آماری این تحقیق معلمان و مدیران دوره دوم ابتدایی مدارس دخترانه منطقه 5 تهران می باشد، تعداد کل معلمان دوره ابتدایی 1464 نفر می باشد که مشغول تدریس می باشند و تعداد مدیران 360 جامعه آماری نفر می باشد. جهت نمونه گیری از جدول کرجسی مورگان استفاده شده است. و نحوه نمونه گیری تصادفی طبقه بندی نسبی می باشد و حجم نمونه شامل 100 نفرمعلمان و40 نفر مدیران برآورد گردیده است. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون های نا پارامتریک کا اسکوایر ( خی دو ) استفاده شده است.
یافته ها:. : فرض صفر یعنی وجود تفاوت در توزیع نظرات دوگروه رد وفرض تحقیق تایید می شود . بین دیدگاه مدیران و معلمان در مورد نقش چند رسانه ای ها بر تفکر خلاق دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی منطقه 5 تهران تفاوتی وجود ندارد.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که معلمان و مدیران مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 5 تهران درمجموع، میزان نقش استفاده از چند رسانهای را در سطح زیاد ارزشیابی نموده اند. اگر چه این نقش به صورت صد درصدی نخواهد بود ولی با توجه به نتایج حاصله میتوان ادعا نمود که نقش استفاده از چند رسانهای برای آموزش دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی بر افزایش توانایی تفکر خلاق آنها در سطح نسبتاً بالایی است. و استفاده از این ابزار باعث بهبود نسبی تفکر خلاق دانش آموزان می گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/6/13 | پذیرش: 1404/1/1 | انتشار: 1404/1/1