چکیده: (56 مشاهده)
فرایند تحلیل محتوا فرایند تبدیل کیفیت به کمیت و سپس تبدیل همین کمیت به کیفیت است این روش غالباً در پژوهشهای تلفیقی و روند پژوهی بکار میرود و در رشتههای گوناگون علوم تربیتی و اجتماعی از جمله علوم به ارتباطات برنامهریزی درسی و آموزشی جامعهشناسی روانشناسی و تکنولوژی آموزشی کاربرد دارد
روش:در این پژوهش از روش توصیفی و کتابخانه ای استفاده شده و تمامی مقالات پایان نامه های مرتبط به طور هدفمند انتخاب و تحلیل شدند این مقاله از نوع مروری است. و همینطور از روش تحقیق مبتنی بر نظریه زمینهای استفاده شده . برهمین اساس در پژوهش حاضر با توجه به ماهیت روششناسی کیفی به بهجای ارائهی فرضیه سوال مطرح میگردد و در طرح سؤالات نیز مبانی اهداف و چارچوب مفهومی پژوهش موردنظر دقت نظر پژوهشگر میباشد تا بتواند بهطور کامل محدوده فضای مفهومی پژوهش را مشخص سازد.
یافته:آنچه در این مقاله آمدهاست ابتدا به تعریفی از تحلیل محتوا پرداخته سپس به بررسی تحلیل محتوای آشکار دربرابر تحلیل محتوای پنهان پرداخته و همچنین کاربردها ،مراحل، رویکردها و درنهایت تلاش برای بیان و ماهیت تحلیل محتوا از منظر کمی و کیفی نموده و سپس به دو منطق استقرا و قیاس و مقایسه آنها پرداخته و آنها را در سه گام آمادگی سازماندهی و گزارش، انجام داده است
نتیجه:از آنجا که روش تحلیل محتوا دارای شاخه های متفاوت می باشد، مرز تفاوت ها و شباهت های آنها با هم کاملا واضح و روشن نیست،به همین دلیل و همینطور وجود رویکردهای متفاوت نیز باعث شده تا این پژوهش صورت گیرد چرا که با معرفی، تحلیل و جمع بندی روش های تحلیل محتوا به پژوهشگران کمک می شود تا بنوانند نگاه روش شناسی خود را پیدا کنند بنابر این بیشتر جنبه عملیاتی دارد تا جنبه نظری چرا که میتواند پیش درآمد استفاده و انجام روش های دیگر مانند روش نظریه داده بنیاد باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/18 | پذیرش: 1403/6/10