Javadi Bazargani M, Estaki M, Shahriyari Ahmadi M, Kooshki S. (2021). Comparison of Visual Perception, Processing Speed and Sustained Attention in Circadian Cycles of Normal Students (both girls and boys) and also Students with and without Special Learning Disorders.
Early Childhood Health And Education.
2(1), 77-107.
URL:
http://jeche.ir/article-1-40-fa.html
جوادی بازرگانی محبوبه، استکی مهناز، شهریاری احمدی منصوره، کوشکی شیرین. مقایسه ادراک دیداری، سرعت پردازش و توجه پایدار در چرخههای زیستی روزانه در دانش آموزان دختر و پسر12-8 ساله با و بدون اختلال یادگیری فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1400; 2 (1) :107-77
URL: http://jeche.ir/article-1-40-fa.html
چکیده: (1744 مشاهده)
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تغییرات ادراک دیداری، سرعت پردازش و توجه پایدار در ساعات مختلف روز در دانشآموزان عادی و دارای اختلال یادگیری با گروه سنی 8 تا 12 ساله، با توجه به مبحث زمان روانشناسی میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث روش از نوع تحقیقات غیرآزمایشی و علی –مقایسه ای است. جامعه ی آماری شامل کلیه دانش آموزان 8ا لی 12ساله در پایههای ابتدایی مناطق 13، 14 و 15 در مدارس دو نوبتهی شهرتهران در سال تحصیلی 1397-1398 و1399-1398 میباشد.حجم نمونه شامل 232 نفرمیباشد که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و درمرحلهی بعد به شکل تصادفی 117دانشآموز عادی (60دختر و57 پسر عادی( و 115 دانش آموز دارای اختلال یادگیری خواندن (55دختر و60پسر) انتخاب شدند. حجم نمونه با توجه به نوع متغیرهای وابسته و مستقل (میزان ادراک دیداری، سرعت پردازش و توجه پایدار ؛کمی پیوسته وچرخههای زیستی روزانه؛ طبقهای چند ارزشی)و روش علی¬_مقایسهای پژوهش، حداقل 15 نفر برای هرگروه توصیه شده است لذا با احتمال احتساب ریزش تعداد نمونهها در هر زیرگروه ؛ دختر و پسر و با و بدون اختلال یادگیری تقریبا 60دانش اموز در نظر گرفته شد. هرگروه به ترتیب در 4 نوبت مورد آزمونهای ادراک مهارتهای بینایی، بررسی یکپارچه عملکرد دیداری شنیداری و خرده آزمونهای سرعت پردازش هوش وکسلر(نمادیابی و رمزگذاری) قرار گرفتند. نتایج این پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری جهت تعیین تفاوت معناداری بین چند نمونه کاملاً مستقل درنرم افزار (SPSS22)موردتحلیل قرار گرفته است. یافتهها: ادراک دیداری درگروه دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری و در ساعات مختلف شبانهروز دارای تفاوت معناداری میباشد. ادراک دیداری در گروه دانش آموزان عادی بالاتر از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری می باشد و میزان مولفههای حافظه توالی بینایی، ادراک فضایی بینایی و ادراک ثبات شکل بینایی در ساعات بعد از ظهر بیشتر از ساعات صبح می باشد. علاوه بر این سرعت پردازش دختران در مولفه نمادیابی بطور معناداری بالاتر از پسران می باشد و بالاترین میانگین سرعت پردازش در همهی گروهها در ساعات 15/14-45/13 مشاهده شد.همچنین توجه پایدار دیداری و شنیداری در گروه دانش آموزان عادی بطور معناداری بالاتر از دانشآموزان با اختلال یادگیری می باشد و بالاترین میانگین توجه پایدار دیداری وشنیداری نیز در ساعات 15/14 تا45/13 ملاحظه گردید.دانش آموزان دختر با میانگین بالاتری در توجه پایدار به نسبت دانشآموزان پسر شناخته شدند هرچند که این تفاوت معنادارنمیباشد. بحث و نتیجهگیری: به طور کلی یافتههای این پژوهش نشان میدهد در برنامه ریزی درسی دانشآموزان توجه به عواملی چون؛ جنسیت، ساعات روز، ساعات حداقل و حداکثری شاخصهای شناختی حایز اهمیت است و باید بر حسب نوسانات طبیعی کارآمدی توانمندیهای ذهنی آنان صورت گیرد.همچنین عوامل دیگری چون صبحگاهی و شامگاهی بودن، چرخه خواب و بیداری و عوامل تغذیهای دانش آموزان و...مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/2/12 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/4/10