Iran-Nezhad P, Farideh Tehrani F. (2021). A Comparative Comparison of Preschool Education Curriculum in Iran and South Korea.
Early Childhood Health And Education.
2(2), 47-61.
URL:
http://jeche.ir/article-1-45-fa.html
ایران نژاد پریسا، فریده تهرانی فاطمه. مقایسه تطبیقی برنامه آموزش پیش از دبستان ایران و کره جنوبی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1400; 2 (2) :61-47
URL: http://jeche.ir/article-1-45-fa.html
چکیده: (1795 مشاهده)
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تطبیقی آموزش پیش از دبستان ایران و کره جنوبی انجام شد. روش پژوهش: از نظر هدف کاربری و از نظر ماهیت ، تحلیلی-توصیفی با استفاده از تکنیک برودی بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه اسناد مربوط به آموزش پیش دبستان دو کشور ایران و کره جنوبی اعم از مقالات موجود در سایت جهاد دانشگاهی و اسناد سایت وزارت آموزش و پرورش ،پایان نامه های مربوط به نظام آموزش وپرورش پیش از دبستان کشور های مختلف مندرج در سایت ایران داک و مجموعه مقالات کنگره های علمی پیش دبستان، در سال 1399بود. روش های گرد آوری اطلاعات کتابخانه ای و از روش فیش برداری استفاده شد و برای تحلیل داده ها از تحلیل محتوا به صورت توصیفی-تحلیلی با استفاده از چهار مرحله تکنیک برودی(توصیف ، تفسیر ، مقایسه و همجواری) استفاده گردید. یافتهها: از نظر شباهت ها و تفاوت ها، در هردو کشور، پیش دبستانی اجباری می باشد. فقدان قوانین و مقرارت قابل قبول برای مربیان، آموزش ها و مدارک تحصیلی پایین و گاهی استفاده از معلمان بازنشسته آموزش و پرورش، نسبت مربی به دانش اموز 1 به 25 ، کمبود فضای آموزشی و عدم تناسب محیط و امکانات با سن کودک و مدیریت متمرکز در ایران، در مقابل درکره جنوبی دوره دو ساله و با تایید دانشگاه و با مدارک بالاتر در کودکستان، نسبت مربی به دانش اموز 1 به 21، تناسب محیط و امکانات با سن کودک و مدیریت غیر متمرکز دیده می شود. از نظر هزینه های دولت در زمینه آموزش پیش دبستانی هر دو کشور ایران و کره جنوبی در مقایسه با کشور های پیشرفته هزینه کمی در این زمینه اختصاص داده اند. بحث و نتیجه گیری: کمبود های موجود در سیستم آموزش پیش از دبستان ایران سبب کاهش سطح کیفی آموزش و مراقبت از کودکان شده و در نتیجه به هنگام ورود به دوره آمادگی شرایط و انگیزه لازم را برای آموزش ندارند و بدون مشارکت و سرمایه گذاری قوی دولت دستیابی به توسعه کمی وکیفی دوره پیش دبستانی با موانع بسیار جدی علی الخصوص در زمینه آموزش کودکان خانواده های کم درآمد و مناطق دوزبانه و مربیان مجرب روبرو است و این امر در سایه فرهنگ سازی درست، مشارکت بیشتر دولت و ارتقاء سطح کمی و کیفی مراکز پیش دبستانی امکان پذیر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/3/30 | پذیرش: 1400/4/20 | انتشار: 1400/7/10