Banihashemi Imam Gheysi F, Pourmohamadreza-Tajrishi M, Alizadeh H, Ghaedamini Harouni G, Ahmadi A. (2022). The Effect of Basic Skills Program on Quantitative Reasoning, Math Performance, and Working Memory of Preschool Children.
Early Childhood Health And Education.
3(2), 33-56.
URL:
http://jeche.ir/article-1-71-fa.html
بنی هاشمی امام قیصی فاطمه، پورمحمدرضاتجریشی معصومه، علیزاده حمید، قائدامینی هارونی غلامرضا، احمدی احمد. تأثیر برنامه مهارتهای پایه بر استدلال کمی، عملکرد ریاضی و حافظه فعال در کودکان پیش-دبستانی فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1401; 3 (2) :56-33
URL: http://jeche.ir/article-1-71-fa.html
1- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
2- دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- دانشگاه ایالتی اورگان، اورگان، ایالات متحده آمریکا
چکیده: (1599 مشاهده)
مقدمه: عملکرد موفقیتآمیز در ریاضیات، وابسته به مهارتهای پایهایتر است هدف، تعیین تأثیر برنامه آموزشی مهارتهای پایه بر استدلال کمی، عملکرد ریاضی و حافظه فعال در کودکان پیش دبستانی بود.
روش پژوهش: در یک مطالعه شبه آزمایشی، از کودکان پنج تا شش سال شهرستان بروجن در سال تحصیلی 1400-1399، 38 دختر و 42 پسر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. سپس 30 کودک (17 دختر و 13 پسر) دارای نمره یک انحراف معیار پایینتر از میانگین در آزمون هوش استنفورد- بینه و آزمون سنجش مهارتهای پایه، به عنوان کودکان در معرض خطر اختلال ریاضی شناسایی و در گروه آزمایش و کنترل، جایگزین شدند. گروه آزمایش در 24 جلسه آموزشی شرکت کردند. پس از آخرین جلسه و پنج هفته بعد، آزمون هوش استنفورد- بینه و سنجش مهارتهای پایه، دوباره اجرا شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد عملکرد ریاضی، استدلال کمی و حافظه فعال گروه آزمایش پس از دریافت برنامه، بهبود یافت. با توجه به ضرایب اتا به ترتیب 88%، 29%، و 83% از تغییر در استدلال کمی، عملکرد ریاضی و حافظه فعال ناشی از شرکت در مداخله است. نتایج آزمون بونفرونی نشان داد که تفاوت بین میانگین استدلال کمی، عملکرد ریاضی و حافظه فعال دو گروه، در مراحل پیش آزمون، پس آزمون، و پیگیری، معنادار است.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به بهبود استدلال کمی، عملکرد ریاضی و حافظه فعال کودکان پیش دبستانی، میتوان نتیجه گرفت که گنجاندن برنامههای مشابه در دوره پیش دبستانی نه تنها میتواند به بهبود عملکرد ریاضی منجر شود بلکه از شکستهای تحصیلی نیز جلوگیری میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/5 | پذیرش: 1401/5/1 | انتشار: 1401/6/20