پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
چکیده: (1421 مشاهده)
سیاستگذاری و حکمرانی در آموزش و مراقبت اوان کودکی از مباحث بسیار مهم در آموزش و پرورش بین المللی می باشد که دارای سیری تاریخی است و فراز و فرودهای بسیاری را تجربه نموده است. با توجه به تغییرات حکمرانی این حوزه در کشور و خلاء جدی در زمینۀ اطلاعات مربوط به تجارب جهانی سیاستگذاری و حکمرانی، هدف این مقاله ایجاد تصویر نسبتاً روشنی از سیر تاریخی سیاستگذاری و حکمرانی در حوزۀ آموزش و مراقبت اوان کودکی در کشورها، واکاوی ابعاد کیفیت و دسترسی به این نوع آموزش، تجارب جهانی در حکمرانی و سیاستگذاری این حوزه و بطور ویژه آموزش و مراقبت اوان کودکی در اروپا با تحلیل ابعاد: حکمرانی، دسترسی، صلاحیت مربیان و کارکنان، راهنماهای آموزشی و همینطور ارزشیابی و پایش این نوع خدمات بوده است. روش تحقیق مرور ادبیات موضوع با استفاده از جستجوی بانکهای اطلاعات علمی Science direct، Google Scholar، Doaj و Eurydice مربوط به این موضوع است. یافته ها و نتایج این مطالعه نشانگر سیر تاریخی شکل گیری مراکز آموزش و مراقبت اوان کودکی و چگونگی تحول آنها در این سیر، اهمیت کیفیت و دسترسی به این نوع خدمات و چالشهای پیش روی کشورها و تبیین و تحلیل ابعاد حکمرانی واحد و یکپارچه یا مجزای آموزش و مراقبت اوان کودکی در دو مرحلۀ سنی پیش و پس از 3 سالگی تا شروع دورۀ ابتدایی، بحث و بررسی صلاحیت کارکنان و مربیان ارائه کنندۀ این نوع خدمات، تدوین برنامۀ درسی یا راهنماهای آموزشی و تحلیل ابعاد ارزشیابی و پایش کیفیت این نوع خدمات در نظامها و مراکز آموزش و مراقبت اوان کودکی در سطح جهان با تأکید بر کشورهای اروپایی است.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/1/6 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/3/10