دوره 3، شماره 1 - ( فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی بهار 1401 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 128-112 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

(2022). Investigating the relationship between social skills and self-esteem and social adaptation of first to sixth grade physical-motor female students of Tehran primary school. Early Childhood Health And Education. 3(1), 112-128.
URL: http://jeche.ir/article-1-79-fa.html
قهرمانلو زهرا، توکلیان اتنا، شهبازی سارا، زیبایی نفیسه. بررسی رابطه مهارت‌های اجتماعی با عزت‌نفس و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر معلول جسمی- حرکتی اول تا ششم دبستان شهر تهران فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1401; 3 (1) :128-112

URL: http://jeche.ir/article-1-79-fa.html


چکیده:   (1527 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان مهارت‌های اجتماعی با عزت‌نفس و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر معلول جسمی حرکتی ‌شهر تهران می‌باشد.
روش پژوهش: روش مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه دانش‌آموزان دختر معلول جسمی حرکتی شهر تهران می باشد. نظر بر اینکه تعداد مدارس دارای دانش آموز معلول جسمی-حرکتی دختر مقطع ابتدایی در تهران 3 مدرسه بوده اند، جهت نمونه گیری از روش تمام شمار استفاده شد و 60 کودک مشغول به تحصیل در این مراکز مورد مطالعه قرار گرفتند که پرسشنامه‌های سیاهه عزت‌نفس کوپراسمیت سال 1917، آزمون سازگاری بل سال 1961 و آزمون مهارت‌های اجتماعی کرامتی سال 1381 توسط آن‌ها تکمیل گردید. برای تحلیل داده ها از نرم‌افزار SPSS 21  و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام استفاده گردید.
یافته ها: یافته‌های حاصل نشان‌دهنده‌ی ارتباط معنی‌دار مثبت میان مهارت های اجتماعی با عزت نفس و سازگاری اجتماعی بود. در نهایت می‌توان گفت که میان سطح مهارت‌های اجتماعی با عزت‌نفس و سازگاری اجتماعی در کودکان با معلولیت جسمی- حرکتی رابطه مثبت برقرار‌است و توصیه می‌شود که در تحقیقات آتی به بررسی اثر این عوامل با سایر متغیرها پرداخته شود، تا کیفیت رابطه میان این عوامل مشخص گردد.
بحث و نتیجه گیری: مهارت‌های اجتماعی و شناسایی ارزش‌های فردی در پیشگیری یا کاهش ابتلای نوجوا‌‌‌‌‌‌‌نان و انواع نابهنجاری‌های رفتاری اجتماعی نقش موثری دارند. بنابر این مهارت‌های اجتماعی منجر به ارتباطات بهینه‌تر و درک مناسب‌تری از خویش شده و به تبع آن حس ارزشمندی افزایش یافته و در نهایت عزت نفس تقویت می گردد. در پایان پس از تحلیلی یافته های  پژوهش میتوان نتیجه گرفت کسب مهارتهای اجتماعی از طریق خانواده، مدرسه و دیگر نهادها می تواند نقش مهمی در افزایش سازگار اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان معلول جسمی داشته است. لذا برگزاری دوره ها و کارگاه هایی برای والدین و دانش آموزان در جهت افزایش دانش و تاثیری که این متغیرها می تواند در شخصیت و رفتارهای آینده فرزندان شان داشته باشند و همچنین به انطباق هرچه بیشتر دانش آموزان معلول جسمی با شرایط جامعه کمک کند، بسیار ضروری به نظر می رسد.
 
متن کامل [PDF 1016 kb]   (275 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/1/29 | پذیرش: 1401/2/22 | انتشار: 1401/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb