Seadatee Shamir A, zainab zahamatkesh Y. (2022). Introducing a test: construction and standardization of the first version of Maher Multifunctional Fluid Intelligence Test (MMFIT) for children age 7 to 9 years old.
Early Childhood Health And Education.
3(2), 57-84.
URL:
http://jeche.ir/article-1-85-fa.html
سعادتی شامیر ابوطالب، زینب زحمتکش یاسمین. معرفی یک ابزار: ساخت و استاندارد سازی نسخه اول آزمون چند وجهی هوش سیال ماهر (MMFIT) برای کودکان7 تا 9 سال فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1401; 3 (2) :84-57
URL: http://jeche.ir/article-1-85-fa.html
چکیده: (1550 مشاهده)
مقدمه: نسخه اول آزمون چند وجهی هوش سیال ماهر کودکان(MMFIT)با هدف ساخت و استانداردسازی ابعاد مختلف هوش سیال در دانش آموزان 7 تا 9 سال انجام شد. مبنای نظری این آزمون نظریه کتل- هورن- کارول (CHC) و نظریه هوش موفق استرنبرگ (2021) می باشد.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی و از لحاظ روش آمیخته از نوع اکتشافی و از لحاظ هدف بنیادی بود. بر این هدف 621 دانش آموز ، از مدارس غیر انتفاعی 5 منطقه آموزش و پرورش شهر تهران5 منطقه تهران(1 ، 3 ،6، 5، 18) شامل مناطق شمالی ،مرکزی ،جنوبی، شرقی و غربی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای مرحلهای انتخاب شدند.
یافته ها : جهت تحلیل داده ها از روش های مدل یابی معادلات ساختاری، تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار23 spss و lisrel بر روی 130 سوال نهایی، یک مدل 6 عاملی شامل دانش (عمومی، شخصیتی، هیجانی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، اقتصادی، معنوی، ورزشی و فنی ) ، ادراک(شکل از زمینه ،بازشناسی شکل ،تکمیل دیداری و توالی ادراکی )، استدلال( تصویری، ماز ، ماتریس و محاسبات ذهنی ) ،توجه( تک بعدی ،چند بعدی و هندسی) ،حافظه( تصویری ،شنیداری و عددی) و سرعت پردازش ( پردازش تصویری ،نمادها ،توالی حرف)را نشان داد. مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی که با استفاده از نرم افزارlisrel انجام شده نیز برازش مدل اندازه گیری 6 عاملی را تایید کرد. ضرایب آلفای کرانباخ نشان داد که این عوامل دارای پایایی مناسب بودند .
نتیجهگیری: با استفاده از این آزمون میتوان توانایی های متفاوت دانش آموزان را شناسایی کرد با اموزش های متناسب با توانایی های شناسایی شده زمینه لازم برای شکوفایی استعداد ها و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را فراهم کرد و مسیر را برای رسیدن به یک زندگی سعادتمند فراهم کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1401/3/25 | پذیرش: 1401/6/12 | انتشار: 1401/6/29