1- دانش آموخته دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاهآزاداسالمی، تهران، ایران
2- .استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسالمی، تهران، ایران
چکیده: (1919 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل ارتقا سلامت روان در بین کودکان ابتدایی مبتنی بر آموزش مهارتهای زندگی و عوامل رفتاری، ساختاری و زمینهای همراه با اعتباربخشی با استفاده از پژوهش ترکیبی است. با مطالعه ادبیات پژوهش، ابعاد، مؤلفهها و شاخصها شناسایی و بعد از اعتباربخشی، نتیجه در قالب مدل ارائه شده است. روش پژوهش: در این پژوهش از روش ترکیبی (کمی و کیفی) استفاده گردیده است. جامعه آماری در بخش کمی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر میباشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداقل 304 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در بخش کمّی، 14 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شد. ابزار جمع آوری دادهها در خصوص مؤلفههای آموزش مهارتهای زندگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی و همچنین روایی صوری و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ با مقدار 830/0 سنجیده و مدلی اجرایی تحقیق با استفاده از دادههای جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره گیری از فنون آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: مدل پژوهش شامل 4 بعد و 15 مؤلفه مهارت زندگی مؤثر در ارتقا سلامت روان کودک در ارتباط مستقیم با 10 عامل سه شاخگی پس از اعتباربخشی، ارائه گردید. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان بیان داشت که با تقویت مهارتهای مراقبت، تعهد پذیری، مسئولیت پذیری، انعطاف، عمل به تعهدات، مهارت گوش دادن، مهارت نه گفتن و مهارت پذیرفتن نقش در کودکان میتوان مهارتهای خودمسئولیتی و همچنین با تقویت مهارتهای نوآوری، مهارت به پایان رساندن کارها، کمک به دیگران، ادب، قانون پذیری در کودکان میتوان مهارتهای اخلاق کاری را در آنان توسعه داد.
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/3/15 | پذیرش: 1402/4/29 | انتشار: 1402/6/9