دوره 4، شماره 2 - ( دوره 4، شماره 2 (پیاپی 12) 1402 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 119-101 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

(2023). Presenting a model for improving the mental health of primary school children based on teaching life skills and three-pronged factors along with accreditation. Journal of Childhood Health and Education. 4(2), : 7 doi:10.32592/jeche.4.2.101
URL: http://jeche.ir/article-1-134-fa.html
جباری ظهیرابادی علی، شریعتمداری مهدی. ارائه مدل ارتقا سلامت روان کودکان ابتدایی مبتنی بر آموزش مهارت‌های زندگی و عوامل سه شاخگی همراه با اعتباربخشی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 1402; 4 (2) :119-101 10.32592/jeche.4.2.101

URL: http://jeche.ir/article-1-134-fa.html


1- دانش آموخته دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاهآزاداسالمی، تهران، ایران
2- .استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسالمی، تهران، ایران
چکیده:   (1919 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف این پژوهش ارائه مدل ارتقا سلامت روان در بین کودکان ابتدایی مبتنی بر آموزش مهارت‌های  زندگی و عوامل رفتاری، ساختاری و زمینه‌ای همراه با اعتباربخشی با استفاده از پژوهش ترکیبی است. با مطالعه ادبیات پژوهش، ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌ها شناسایی و بعد از اعتباربخشی، نتیجه در قالب مدل ارائه شده است. روش پژوهش: در این پژوهش از روش ترکیبی (کمی و کیفی) استفاده گردیده است. جامعه آماری در بخش کمی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر می‌باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداقل 304 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در بخش کمّی، 14 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شد. ابزار جمع آوری داده‌ها در خصوص مؤلفه‌های آموزش مهارت‌های  زندگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی و همچنین روایی صوری و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ با مقدار 830/0 سنجیده و مدلی اجرایی تحقیق با استفاده از داده‌های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و همچنین بهره گیری از فنون آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: مدل پژوهش شامل 4 بعد و 15 مؤلفه مهارت زندگی مؤثر در ارتقا سلامت روان کودک در ارتباط مستقیم با 10 عامل سه شاخگی پس از اعتباربخشی، ارائه گردید. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان بیان داشت که با تقویت مهارت‌های  مراقبت، تعهد پذیری، مسئولیت پذیری، انعطاف، عمل به تعهدات، مهارت گوش دادن، مهارت نه گفتن و مهارت پذیرفتن نقش در کودکان می‌توان مهارت‌های  خودمسئولیتی و همچنین با تقویت مهارت‌های  نوآوری، مهارت به پایان رساندن کارها، کمک به دیگران، ادب، قانون پذیری در کودکان می‌توان مهارت‌های  اخلاق کاری را در آنان توسعه داد.
شماره‌ی مقاله: 7
متن کامل [PDF 879 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/15 | پذیرش: 1402/4/29 | انتشار: 1402/6/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb