Ethics code: yu.14001321
talbi E, taghvaeinia A, nikdel F.
(2025). The effectiveness of positive training package based on Seligman model on the social skills of elementary children. Journal of Childhood Health and Education. 6(3),
URL: http://jeche.ir/article-1-331-fa.html
طالبی احسان، تقوائی نیا علی، نیکدل فریبرز.
(1404). اثربخشی بستۀ آموزش مثبت مبتنی بر مدل سلیگمن بر مهارتهای اجتماعی کودکان دبستانی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (3) URL: http://jeche.ir/article-1-331-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
2- دانشیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده: (12 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش ها اثربخشی مداخلات مثبت نگر را بر ارتقاء احساسات، رفتارها و مهارتها در دانشآموزان مورد تأیید قرار دادهاند. به همین دلیل است که امروزه توجه به این مداخله ها به منظور حفظ سلامت تحصیلی دانشآموزان مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بستۀ آموزش مثبت مبتنی بر مدل سلیگمن بر مهارتهای اجتماعی کودکان دبستانی انجام شد.
روش پژوهش: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پایۀ سوم ابتدائی شهرستان لارستان تشکیل میدادند که از میان آنها تعداد 30 نفراز این جامعه به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه 15 نفری(گروه آزمایش و گروه گواه) به صورت تصادفی جایگزین شدند. مداخلۀ آموزشی مبتنی بر مدل سلیگمن طی 10 جلسۀ یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. به منظورگردآوری دادهها از پرسشنامۀ مهارتهای اجتماعی (ماتسن و همکاران (1983) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، ازآزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد بستۀ آموزش مثبت مبتنی بر مدل سلیگمن موجب ارتقاء مهارت های اجتماعی کودکان دبستانی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه گردید(001/0>P).
نتیجه گیری: براساس یافته ها میتوان نتیجه گرفت که استفاده از مداخلۀ آموزش مثبت مبتنی بر مدل سلیگمن میتواند به دانشآموزان در ارتقای شکوفایی و بهبود مهارتهای اجتماعی کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1404/1/17 | پذیرش: 1404/7/15 | انتشار: 1404/8/10