دوره 6، شماره 3 - ( دوره6، شماره3(پیاپی21) 1404 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: yu.14001321

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

talbi E, taghvaeinia A, nikdel F. (2025). The effectiveness of positive training package based on Seligman model on the social skills of elementary children. Journal of Childhood Health and Education. 6(3),
URL: http://jeche.ir/article-1-331-fa.html
طالبی احسان، تقوائی نیا علی، نیکدل فریبرز.(1404). اثربخشی بستۀ‌ آموزش مثبت مبتنی بر مدل سلیگمن بر مهارت‌های اجتماعی کودکان دبستانی فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی 6 (3)

URL: http://jeche.ir/article-1-331-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
2- دانشیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده:   (12 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش­ ها اثربخشی مداخلات مثبت­ نگر را بر ارتقاء احساسات، رفتارها و مهارت­ها در دانش­آموزان مورد تأیید قرار داده­اند. به همین دلیل است که امروزه توجه به این مداخله ­ها به منظور حفظ سلامت تحصیلی دانش­آموزان مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بستۀ آموزش مثبت مبتنی بر مدل سلیگمن بر مهارت­های اجتماعی کودکان دبستانی انجام شد.
روش پژوهش: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پایۀ­ سوم ابتدائی شهرستان لارستان تشکیل می­دادند که از میان آنها تعداد 30 نفراز این جامعه به روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای به عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه 15 نفری(گروه آزمایش و گروه گواه) به صورت تصادفی جایگزین شدند. مداخلۀ آموزشی مبتنی بر مدل سلیگمن  طی 10 جلسۀ یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. به منظورگردآوری داده­ها از پرسشنامۀ مهارت­های اجتماعی (ماتسن و همکاران (1983) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها، ازآزمون تحلیل کواریانس چند­متغیره استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد بستۀ آموزش مثبت مبتنی بر مدل سلیگمن موجب ارتقاء مهارت­ های اجتماعی کودکان دبستانی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه گردید(001/0>P).
نتیجه­ گیری:  براساس یافته­ ها می­توان نتیجه گرفت که استفاده از مداخلۀ آموزش مثبت مبتنی بر مدل سلیگمن می­تواند به دانش­آموزان در ارتقای شکوفایی و بهبود مهارت­های اجتماعی کمک کند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/1/17 | پذیرش: 1404/7/15 | انتشار: 1404/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در دوران کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Childhood Health and Education

Designed & Developed by : Yektaweb