دوره ۳، شماره ۴ - ( فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی ۱۴۰۱ )                   جلد ۳ شماره ۴ صفحات ۱۳-۱ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghelichi M, ganji H, mir hashemi M. (2023). Development of Language in Children Aged 4 to 6 Kindergarten Based on the Demographic Status of Families in Qom province. Early Childhood Health And Education. 3(4), 1-13.
URL: http://jeche.ir/article-1-114-fa.html
قلیچی مهدی، گنجی حمزه، میر هاشمی مالک. وضعیت تحول ‌زبان درکودکان ۴ تا ۶سالۀ مهدکودکی براساس وضعیت جمعیت‌شناختی خانواده‌ها در استان قم فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی ۱۴۰۱; ۳ (۴) :۱۳-۱

URL: http://jeche.ir/article-۱-۱۱۴-fa.html


چکیده:   (۱۵۰۸ مشاهده)
چکیده:                                                                                                                       
مقدمه: هدف اصلی از انجام این پژوهش علّی- مقایسه‌ای، بررسی روند" تحول رشدزبان کودکان 4 تا 6 سالۀ مهدکودکی براساس وضعیت جمعیت‌شناختی خانواده‌های آنها در استان قم" بوده‌است.
 روش‌پژوهش: 300 کودک دختر و پسر در 5 ردۀ سنی : چهار، چهارونیم ، پنج، پنج ونیم و شش‌ساله از مهدکودک‌های استان قم، به‌روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و در آزمون‌ها شرکت‌کردند. ابزارهای مورداستفاده شامل: آزمون رشد زبان"Told-P.3"(حسن‌زاده و مینایی، 2002) و آزمون محقق‌ساختۀ دموگرافیک  بودند. جهت تجزیه‌وتحلیل داده­ها، از روش­های آمارتوصیفی، آزمون تک‌نمونه‌ای کالموگروف- اسمیرنوف و آزمون نمونه‌های مستقل کروسکال- والیس و آزمون نمونه‌های مستقل یومان- ویتنی استفاده‌شد.
یافته‌ها: به‌طور کلی، یافته‌ها، نشان‌دادند که روند تحول رشدزبان در این کودکان، با افزایش سن، پیشرفت‌می‌کند. متغیرهای جمعیت‌شناختی خانواده‌ها، در رشدزبان کودکان تأثیری نداشته‌است.
بحث و نتیجه‌گیری: بحث در مورد نتایج نشان‌دادند که براساس‌ نظریه‌های‌ رشدزبانی، رشدزبان کودکان همراه با افزایش سن پیشرفت کرده‌است. هم‌چنین عدم تأثیر متغیرهای جمعیت‌شناختی خانواده‌ها در رشدزبان کودکان، تأییدی بوده‌است، بر اهمیت نظریه یادگیری‌اجتماعی و تأثیرات عوامل مختلف مانند مهدکودک، هم‌سالان، رسانه‌ها، فرهنگ، مربیان، بازی، موقعیت‌های اجتماعی و...
متن کامل [PDF 1206 kb]   (۲۲۴ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/26 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb