دوره 5، شماره 3 - ( دوره 5، شماره 3 (پیاپی 17) 1403 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 0-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzazadeh K, Iskandar Nejad G, Shahriari Ahmadi M. (2024). The Effectiveness of Two Storytelling Methods through Imagery and Pantomime on Emotional and Behavioral Disorders of Hearing-Impaired Students. Early Childhood Health And Education. 5(3), 93-0.
URL: http://jeche.ir/article-1-275-fa.html
میرزازاده حدیجه، اسکندر نژاد غزل، شهریاری احمدی منصوره. اثربخشی دو روش قصه‌گویی از طریق تصویرسازی و پانتومیم بر اختلالات عاطفی رفتاری دانش آموزان کم شنوا فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (3) :0-93

URL: http://jeche.ir/article-1-275-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسالمی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2- استادیار، گروه هنر، دانشگاه سینما و تئاتر تهران، تهران، ایران
3- استادیار، گروه روانشناسی استثنایی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
چکیده:   (211 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان اثربخشی دو روش قصه­گویی از طریق تصویر­سازی و پانتومیم بر اختلالات عاطفی رفتاری دانش‌آموزان دارای مشکلات شنوایی شکل گرفت. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دختر  ناشنوا 17-14ساله منطقه 20 شهر تهران که در سال 1401-1400، مشغول به تحصیل بودند به شیوه هدفمند و در دسترس  نمونه‌ای  به حجم 24 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در  سه گروه  (8 نفر در گروه تحت آموزش قصه‌گویی از طریق تصویرسازی ، 8 نفر در گروه تحت آموزش قصه‌گویی با پانتومیم و 8 نفر در گروه کنترل ) جایگزین شدند. جهت جمع‌آوری پژوهش از فهرست عاطفی رفتاری کودک آخنباخ (1999) استفاده شد. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار  SPSS22 و با آزمون آماری تحلیل کواریانس چند متغیری  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان دادند قصه‌گویی از طریق پانتومیم بر کاهش رفتارهای قانون شکنی و قصه‌گویی از طریق تصویرسازی و پانتومیم به یک میزان  بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه موثر است. نتیجه‌گیری: : با توجه به نتایج پژوهش، اجرای روش قصه‌گویی از طریق تصویرسازی و پانتومیم برای کاهش  رفتارهای قانون شکنی و پرخاشگرانه در دانش‌آموزان با مشکلات شنوایی توصیه می­شود.
متن کامل [PDF 651 kb]   (179 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/3 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی

Designed & Developed by : Yektaweb