(2024). The Effectiveness of Two Storytelling Methods through Imagery and Pantomime on Emotional and Behavioral Disorders of Hearing-Impaired Students.
Early Childhood Health And Education.
5(3), 93-103.
URL:
http://jeche.ir/article-1-275-fa.html
میرزازاده حدیجه، شهریاری احمدی منصوره، اسکندر نژاد غزل. اثربخشی دو روش قصهگویی از طریق تصویرسازی و پانتومیم بر اختلالات عاطفی رفتاری دانش آموزان کم شنوا فصلنامه سلامت و اموزش در اوان کودکی 1403; 5 (3) :103-93
URL: http://jeche.ir/article-1-275-fa.html
چکیده: (112 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان اثربخشی دو روش قصهگویی از طریق تصویرسازی و پانتومیم بر اختلالات عاطفی رفتاری دانشآموزان دارای مشکلات شنوایی شکل گرفت. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر ناشنوا 17-14ساله منطقه 20 شهر تهران که در سال 1401-1400، مشغول به تحصیل بودند به شیوه هدفمند و در دسترس نمونهای به حجم 24 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه (8 نفر در گروه تحت آموزش قصهگویی از طریق تصویرسازی ، 8 نفر در گروه تحت آموزش قصهگویی با پانتومیم و 8 نفر در گروه کنترل ) جایگزین شدند. جهت جمعآوری پژوهش از فهرست عاطفی رفتاری کودک آخنباخ (1999) استفاده شد. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS22 و با آزمون آماری تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: تحلیل دادهها نشان دادند قصهگویی از طریق پانتومیم بر کاهش رفتارهای قانون شکنی و قصهگویی از طریق تصویرسازی و پانتومیم به یک میزان بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه موثر است. نتیجهگیری: : با توجه به نتایج پژوهش، اجرای روش قصهگویی از طریق تصویرسازی و پانتومیم برای کاهش رفتارهای قانون شکنی و پرخاشگرانه در دانشآموزان با مشکلات شنوایی توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/7/3 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10